کارگزاری بانک پاسارگاد بلاگ https://pasargadbroker.ir/ ارسال های مربوط به کارگزاری بانک پاسارگاد en-gb admin@domain.com Copyright 2024 تغییرات مربوط به مقررات بازارگردانی سهام توسط بورس و فرابورس اعلام شد https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/65 .
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق تصمیم جدید سازمان بورس مبنی بر عدم الزام بازارگردانی سهام و تفویض اختیار آن به بورس و فرابورس، تغییرات برخی مقررات بازارگردانی اعلام شد.
بند یک صورتجلسۀ 7 مهر 99 برای معرفی بازارگردان حسب مورد به بورس و فرابورس
طبق مصوبه اصلاحی، کلیه ناشران پذیرفته شده در بازار اول بورس موظفند ظرف مهلت ابلاغی از سوی بورس نسبت به انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان اقدام کنند. در غیر این صورت، ناشر و مدیران آن متخلف محسوب و به یک یا چند نوع از ضمانت اجراهای ذیل محکوم می شود.
الف - حذف
ب - اخطار
پ - حذف
ت - حذف
ث - حذف
ج - جریمه نقدی طبق آیین نامه اجرایی ماده 14 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل 44
چ- حذف
ح- سلب صلاحیت طبق آیین نامه ماده 13 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل 44
خ- لغو پذیرش
بورس مکلف است نسبت به اجرای این مصوبه و ارایه گزارش به سازمان اقدام کند.
تبصره 1: ناشران پذیرفته شده در بازار دوم بورس، بازار اول و دوم فرابورس و ناشران ثبت شده پذیرفته نشده موظفند حسب مورد در صورت تشخیص
بورس یا فرابورس نسبت به معرفی و بازارگردانی قرارداد انعقاد بازارگردان در چارچوب ضوابطی که پس از تأیید مدیریت نظارت بر بورس ها به تصویب هیات مدیر‌ه بورس یا فرابورس خواهد رسید، اقدام کنند.
تبصره 2: ناشرانی که به استناد این مقرره معرفی بازارگردان توسط آن ها الزامی نیست،لیکن آغاز دوره عملیات بازارگردانی آن ها پیش ازتاریخ ابلاغ مصوبه الحاق این تبصره است، مشروط به سپری شدن حداقل 6 ماه از دوره تعهد مندرج در آگهی شروع عملیات بازارگردانی بر روی ورقه بهادار آن ها در صورت تشخیص بورس یا فرابورس از شروط موضوع ماده 24 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس و فرابورس مستثنا هستند.
بند یک جلسه 12 اردیبهشت 96 با موضوع الزام شرکت ها به معرفی بازارگردان درعرضه های اولیه
طبق مصوبه اصلاحی، موضوع لزوم معرفی بازارگردان برای شرکت های متقاضی پذیرش در بورس های اوراق بهادار مطرح و مقرر شد شرکت هایی که با پذیرش آن ها در هیات های پذیرش شرکت بورس و فرابورس موافقت می شود، اجازه عرضه آن ها منوط به معرفی بازارگردان و تعهد به انجام عملیات بازارگردانی به مدت حداقل دو سال از تاریخ عرضه اولیه در چارچوب ضوابط مربوطه باشد.
تبصره: بورس یا فرابورس حسب مورد می توانندمهلت فوق را تمدید کند.
اصلاح دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس و فرابورس مصوب 18 مرداد سال 1400
طبق مصوبه اصلاحی، بورس می تواندحسب شرایط بازار با تایید مدیریت نظارت بر بورس ها ضمن اطلاع رسانی به عموم، فعالیت بازارگردانی در هر یک از سمت های خرید/ فروش یا هر دو سمت را برای یک یا چند جلسه معاملاتی محدود کند.
اصلاح دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس مصوب 25 فروردین 88
طبق مصوبه اصلاحی به منظور داشتن حداقل یک بازارگردان تعهد ارایه شود.
همچنین ماده 7 مبنی بر "در صورت تشخیص هیات پذیرش، پذیرش سهام شرکت ها در بازار دوم منوط به وجود حداقل یک بازارگردان است." حذف شد.]]>
Mon, 29 Apr 2024 04:50:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/65 دانش بازار سرمایه
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/stock-market-marketing بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت. جزییات این مصوبه و تغییرات صورت گرفته در کنفرانس خبری با حضور مدیران سازمان و بورس و فرابورس اطلاع‌رسانی خواهد شد.]]> Sun, 28 Apr 2024 05:47:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/stock-market-marketing دانش بازار سرمایه ارکان بورس و بازارسرمایه https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/pillars-stock-market شورای عالی بورس: این شورا بالاترین رکن بازار اوراق بهادار است. تصویب سیاست‌ کلان و خط‌مشی بازار در قالب سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقررات مربوط و همچنین اتخاذ تدابیر لازم برای ساماندهی و توسعه بازار اوراق بهادار و اعمال نظارت عالیه بر اجرای قانون بازار اوراق بهادار از مهم‌ترین وظایف آن است.
از وظایف دیگر شورای عالی بورس می‌توان به صدور، تعلیق و لغو مجوز فعالیت بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس، شرکت‌های سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت‌های تامین سرمایه، انتخاب اعضای هیات مدیره سازمان و  نظارت بر فعالیت و رسیدگی به شکایت از سازمان، موافقت با تمدید تعطیلی بورس یا توقف  معاملات در شرایط اضطراری، انتخاب اعضای هیات داوری و مشخص کردن حقوق ‌آن‌ها، تصویب ابزارهای مالی جدید و... اشاره کرد.
اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار:
•          وزیر اقتصاد به‌عنوان ریاست شورا
•          وزیر صنعت، معدن و تجارت
•          رییس‌کل بانک مرکزی
•          روسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون
•          رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان دبیر شورا و سخنگوی سازمان
•          دادستان کل کشور یا معاون وی
•          یک نفر نماینده از طرف کانون‌ها
•          3نفر خبره مالی مخصوص از بخش خصوصی با مشورت تشکل‌های حرفهای بازار اوراق بهادار
•          یک نفر خبره مخصوص از بخش خصوصی به پیشنهاد وزیر ذی‌ربط
 
سازمان بورس و اوراق بهادار (www.seo.ir):
یک موسسه عمومی غیردولتی دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل است که از محل کارمزدهای دریافتی و سهمی از حق‌پذیرش شرکت‌ها در بورس‌ها و دیگر درآمدها اداره می‌شود.
 
بورس اوراق بهادار (www.tse.ir):
 ‌بازار رسمی و سازمان‌یافته سرمایه است که در آن خرید و فروش سهام شرکت‌ها و اوراق بهادار تحت ضوابط، قوانین و مقررات خاصی انجام می‌شود. تعیین قیمت سهام در بورس، بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. در بورس اوراق بهادار، یک سرمایه گذار می‌تواند با سرمایه هرچند کوچک خود، در شرکتهای پذیرفته‌شده در بورس سرمایه‌گذاری کند. سرمایه‌گذاران بورس، برای خرید و فروش سهام باید این کار را از طریق شرکت‌های کارگزاری بورس انجام دهند. سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند دانش و مهارت است.
 
 
 
فرابورس ایران (www.ifb.ir):
فرابورس ایران یکی از ارکان بازار سرمایه کشور ایران به‌شمار می‌رود که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار به فعالیت مشغول است. فرابورس ایران به منظور توسعه بازارها و ابزارهای مالی و پوشش خلاهای ناشی از نداشتن دسترسی بخش عمدهای از صاحبان صنایع به بازار سرمایه تشکیل شده است.
 
 
بورس کالای ایران (www.ime.co.ir):
بورس کالای ایران به داد و ستد نقد، نسیه و سلف انواع محصولات صنعتی و کشاورزی در ایران می‌پردازد و راه‌اندازی معاملات ابزارهای مشتقه و به ویژه قراردادهای آتی را در برنامه‌های پیش روی خود دارد.
 
بورس انرژی ایران(www.iee.ir):
 بورس انرژی ایران، یکی از بازارهای بورس ایران است که به منظور انجام معاملات حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر آن‌ها با مجوز شورای عالی بورس و اوراق بهادار به عنوان یکی از چهار بورس رسمی ایران و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد.
 
سایر نهادهای مالی:
نهادهای مالی مختلفی در بازار سرمایه وجود دارد که وظیفه آن‌ها ایجاد شرایط ساده‌تر برای انجام معاملات و سرمایه‌گذاری در بورس است. این نهادها با انجام نقش واسطه‌گری، میان سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران ارتباط برقرار می‌کنند و  کمک می‌کنند تا افراد سرمایه‌گذاری بهتری را تجربه کنند.
 
  • مشاوران سرمایه‌گذاری
  • شرکت‌های سرمایه‌گذاری
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • شرکت‌های کارگزاری
  • شرکت‌های تامین سرمایه
  • بازارگردان هان
  • شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی
  • موسسات رتبه‌بندی اعتباری
  • شرکت سپرده‌گذاری مرکزی
 
برخی سایت‌های مرجع بورسی
شرکت مدیریت فناوری بورس ایران  www.tsetmc.com
سازمان بورس و اوراق بهادار  www.seo.ir
فرابورس ایران www.ifb.ir
بورس کالای ایران www.ime.co.ir
پایگاه اطلاع رسانی نهادهای مالی www.codal.ir
شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران www.csdiran.ir
پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایهwww.sena.ir
مرکز پردازش مالی اطلاعات ایران www.fipiran.com
 
 
 
پایگاه اطلاع رسانی نهادهای مالی:(www.codal.ir)
سامانه در واقع یک سامانه الکترونیکی است که گزارش‌های مالی با اهمیت مثل صورت‌های مالی، گزارش عملکرد ماهانه، گزارش فعالیت هیات مدیره و سایر اطلاعات با اهمیت شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس، فرابورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مرتبط با بازار سرمایه را در اختیار عموم قرار می‌دهد.
 
پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه:(www.sena.ir)
این خبر‌گزاری زیر نظر «شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس» کار می‌کند و به عنوان خبرگزاری رسمی سازمان بورس و اوراق بهادارشناخته می‌شود.
 
 
تالار مجازی بورس ایران(www.semedco.ir):
تالار مجازی بورس ایران توسط شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار و با هدف آموزش و آشنایی علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران با سازوکار مناسب سرمایه‌گذاری در بورس راه اندازی شده است. برای فعالیت در این تالار، کاربران نه نیاز به پول دارند و نه ضرر خواهند کرد. هدف اصلی این سامانه، آموزش عملی سرمایه‌گذاری در بورس است. قیمت‌ها، شاخص‌ها و سایر اطلاعات در تالار مجازی، واقعی و منطبق بر شرایط واقعی بازار است، به‌طوری‌که گویی کاربر واقعا در حال سرمایه‌گذاری در بورس است.
 
 
شرکت مدیریت فناوری بورس ایران(www.tsetmc.com):
‌سایت tsetmc مرجع رسمی آمار لحظه‌های معاملات در بورس است و اطلاعات مهمی که فعالان بازار سرمایه به آن‌ها نیاز دارند در اختیار ایشان قرار می‌دهد. به همین دلیل آشنایی با بخش‌های مختلف tsetmc از اهمیت بالایی برخوردار است. دنبال کردن این سایت برای آگاهی سرمایه‌گذاران از وضعیت معاملات سهام و تصمیم‌گیری درست و به‌موقع، ضروری است.
 
بررسی مهمترین قسمتهای  tsetmc
 
  دیده‌بان بازار
دیده‌بان بازار یکی از صفحه‌های پرکاربرد سایت tsetmc برای فعالان بازار است. این صفحه امکان نمایش معاملات و درخواست‌های خرید و فروش، تغییر چیدمان و ساخت سبد سهام را به شما می‌دهد. در این صفحه، لیست نمادهای بازار، براساس طبقه‌بندی صنعت قابل مشاهده است. لازم به ذکر است که اطلاعات هر نماد به‌صورت لحظه‌ای به‌روز می‌شود.
  جستجوی نماد
از گزینه‌های مهم دیگر، در صفحه در یک نگاه، جست‌وجوی نماد است. پس از انتخاب نماد، به طور خودکار وارد صفحه مربوط به نماد می‌شوید. این بخش آمار و اطلاعات معاملات هر سهم را نمایش می‌دهد.
مرکز پردازش مالی اطلاعات ایران :(www.fipiran.com)
سایت فیپیران یکی از سایت‌هایی است که اطلاعات مفیدی را به فعالان بازار سرمایه و به‌خصوص علاقه‌مندان به صندوق سرمایه‌گذاری ارایه می‌کند. کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت مدیریت فناوری بورس تهران بوده. Fipiran سرواژه   Financial Information Processing of IRAN، به معنای مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران است.
 
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران (www.csdiran.ir):
 
فعالیت‌های اصلی این شرکت عبارتند از:
۱- انجام اقدامات شرکتی برای شرکت‌های سهامی عام متقاضی استفاده از خدمات ثبت و نگهداری اسامی و سوابق مالکین اوراق بهادار
۲- ایجاد و اداره صندوق تضمین تسویه
۳- تسویه و پایاپای معاملات اوراق بهادار
۴- سپرده‌گذاری و امانت‌پذیری انواع اوراق بهادار
۵- واسطه هرگونه مبادله اوراق بهادار
۶- سپرده نمودن اوراق بهادار وثیقه شده نزد هر شخص حقیقی یا حقوقی ذینفع
۷- تهیه و ارایه گزارش‌های مورد نیاز کارگزاران و مشتریان
۸- درج، کدگذاری و نگهداری اوراق بهادار
۹- افتتاح و نگهداری حساب وجوه بازارهای بورس و فرابورس
همچنین این سایت وضعیت دارایی سهامداران را پس از ورود به سامانه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. و در صورت مواردی از قبیل رفع ممنوع معامله بودن، اصلاح اطلاعات و تغییر کارگزار ناظر می‌توانید به این وب سایت مراجعه کنید.
 
 
 کانون کارگزاران :(www.seba.ir)
کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار یک موسسه غیردولتی، غیرتجاری، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است. کانون با اقدامات خود سعی در کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور، افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضا، فراهم کردن و ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش آموزش نظام‌مند، تخصصی و مستمر برای اشخاص وابسته به اعضا جهت ارتقا دانش و افزایش کیفیت ارایه خدمات آنان و ارتقا اعتبار اعضای کانون داشته است.]]>
Sat, 27 Apr 2024 10:14:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/pillars-stock-market آموزش
سوالات مهم سهام عدالت https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/question-Edalat به منظور فرهنگ‌سازی و پاسخ به پرسش‌های موجود در زمینه آزادسازی سهام عدالت اهم پرسش و پاسخ‌ها از  سایت سازمان خصوصی‌سازی www.ipo.ir دریافت و به شرح زیر اعلام می‌شود:
1-تعداد کل سهامداران سهام عدالت چه تعداد است؟
تعداد کل سهامداران سهام عدالت در حدود 49 میلیون نفر است.
2- چه کسانی سهام عدالت دارند؟ چه گروه هایی مشمول سهام عدالت شدند؟ چرا؟ مرجع تشخیص مشمولین سهام عدالت کجا بوده؟
مشمولین سهام عدالت در سالهای گذشته بر اساس مصوبات ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت در 18 گروه تعیین شدند و نهادهای متولی این گروه ها نیز در ستاد مزبور مشخص شده که در نهایت براساس اطلاعات بدست آمده از نهادهای نام برده شده سهام عدالت به این گروه ها اختصاص داده شده است.
3- آیا سهام عدالت شامل همه افراد خانوار می‌شود و یا فقط سرپرست خانوار؟
سهام عدالت شامل تمام افرادی می‌شود که در زمان ثبت نام اولیه اسامی آنها در فرم جمع آوری اطلاعات تکمیل و ارسال شده و دعوتنامه سهام عدالت نیز برایشان صادر شده و فرآیند ثبت نام آنها طی شده است.
4- ارزش سهام عدالت چقدر است؟
ارزش سهام عدالت کلیه مشمولین مطابق میزان اعلامی در صورتحساب مندرج در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir  متفاوت بوده است.
5- آیا برگه های سهام عدالت قابل خرید و فروش هستند؟
خیر؛ برگه های سهام عدالت فاقد هرگونه ارزشی هستند.
6- چرا مبلغ سهام عدالت افراد متفاوت است؟
دلیل این تفاوت ناشی از تخفیفات اعطایی دولت به نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، میزان مبالغ واریزی مشمولین بابت باقی مانده مبلغ بدهی و تعداد اعضای خانوار و ...  است.
7- آیا امکان انتقال سهام عدالت از پدر به فرزندان و یا برعکس وجود دارد؟
خیر؛ در حال حاضردر حالتی که هر دو در قید حیات باشند چنین امکانی وجود ندارد.
8- سود سهام عدالت چگونه پرداخت می‌شود؟
به صورت سالیانه پرداخت می‌شود.پس از برگزاری مجامع عمومی 49 شرکت سرمایه‌پذیر دریافت سود از شرکت‌ها آغاز می‌شود و با مشخص شدن سود قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می‌شود.
9- چرا 10 سال اول هیچ سودی به سهام عدالت اختصاص نیافت؟
چون  بابت ثمن معامله سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر که به مشمولین واگذار شده است هیچ مبلغی از مشمولین دریافت نشده بود طبق قانون مقرر بود بهای مورد واگذاری به مشمولین از محل سود سالیانه شرکت‌ها تامین و تسویه شود بنابراین تمام سود دریافتی از شرکت‌ها در بازه 10 ساله اول طرح بابت تسویه اقساط کسر و اعمال شده است.
10- چگونه متوجه شویم که سهام عدالت داریم یا خیر؟
با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir  و وارد کردن کد ملی می توان اطلاعات لازم را دریافت کرد.
11- شماره شبا برای سود را کجا باید ارایه بدهیم؟
مشمولان باید با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir  و ثبت اطلاعات شناسنامه ای نسبت به ثبت شماره شبای بانکی اقدام کنند.
12- آیا شماره شبا سرپرست خانوار برای همه افراد همان خانواده قابل قبول است؟
خیر؛ هریک از اعضای خانوار باید نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه سهام عدالت اقدام نماید.
13- شماره شبا باید مربوط چه بانکی باشد؟
مشمولان سهام عدالت می توانند نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود نزد کلیه بانک ها و موسسه های مالی دارای مجوز از بانک مرکزی اقدام کنند.
14- تاکنون چه مقدار سود مربوط به سهام عدالت واریز شده است؟
پس از پایان دوره ده ساله سود عملکرد سال 1395، 1396، 1397 شرکت‌های سرمایه‌پذیر بین مشمولین سهام عدالت تخصیص و پرداخت شده است.
15- آیا مبلغ سود برای همه یکسان است؟
خیر؛ میزان سود به تناسب ارزش هر فرد در سامانه سهام عدالت برای هر مشمول تعیین می‌شود.
16- کسانی که تاکنون سود دریافت نکرده اند چه باید بکنند؟
کلیه مشمولین سهام عدالت برای دریافت سود سهام عدالت باید نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه اینترنتی سهام عدالت اقدام کنند.
17- از زمانی که شماره شبا در سامانه وارد شد تا زمان واریز سود چقدر طول می‌کشد؟
شماره شباهای بانکی اعلامی مشمولین سهام عدالت پس از استعلام از بانک مرکزی و اخذ تاییدیه در سامانه درج و در لیست واریزی سود سهام عدالت قرار می گیرد.
18- سهام افراد پس از فوت چه می‌شود؟
وراث متوفیان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک و ارایه مدارک شناسایی و گواهی حصر وراثت می توانند نسبت به تسهیم و انتقال سهام بین وراث اقدام کنند.
19- ارزش سهام عدالت در بازار چقدر است؟
در حال حاضربه دلیل عدم آزادسازی سهام عدالت قابلیت معامله ندارد. براساس آخرین اطلاعات اخذ شده ارزش سهام عدالت هر مشمول حدود 8 برابر ارزش دارد.
20- ثبت نام جدید برای سهام عدالت از چه زمانی آغاز می‌شود؟
در حال حاضر تمام سهام قابل تخصیص به گروههای هدف واگذار و نهایی شده است و سهمی برای واگذاری به افراد جدید از سبد سهام عدالت امکان پذیر نیست.
21- چرا مددجویان بهزیستی سهام شان دو برابر بقیه است؟
براساس مفاد آیین نامه سهام عدالت مشمولان دو دهک پایین درآمدی (نهادهای تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) ) شامل احتساب 50 درصد تخفیف در بهای واگذاری و به صورت اقساط 10 ساله بوده‌اند.
22- آیا کسانی که بسته معیشتی دریافت می کنند  سهام عدالت هم می توانند بگیرند؟
بسته معیشتی ارتباطی به سهام عدالت ندارد.
23- سود سهام عدالت شامل مالیات می‌شود؟
مالیات مربوط به سود سهام عدالت قبلا توسط شرکت‌های سرمایه‌پذیر محاسبه، کسر و پرداخت شده است و مالیات جدیدی ندارد.
24- چه تعداد از افراد از سهام عدالت شان خبر ندارند؟ بیشترچه کسانی هستند؟
از 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت تاکنون حدود 41 میلیون و پانصدهزار نفر با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت نسبت به ثبت شماره شبای بانکی مراجعه کرده‌اند. در ضمن حدود 2،5 میلیون نفر نیز از مشمولان در قید حیات نیستند.
25- آیا شماره تلفن و شماره شبا باید حتما به نام فرد مشمول باشد؟
شماره شبای بانکی باید حتما به نام خود مشمول باشد. همچنین در سامانه فعلا الزامی نسبت به ثبت شماره تلفن خود مشمول وجود ندارد، ولی برای اقدامات و اطلاعیه های بعدی ثبت شماره تماس خود مشمول هم ضروری به نظر می‌رسد.
26- برای اطلاعات بیشتر به کجا مراجعه کنیم؟
مشمولان سهام عدالت در بیشتر نقاط ایران برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های لازم صرفا به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir مراجعه و کسب اطلاع کنند. یا با شماه تلفن 83338-021 تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند.
27- در شهرستان ها براي سهام عدالت به کجا باید مراجعه کرد؟
در حال حاضر نیازی به مراجعه حضوری نیست. مشمولان سهام عدالت در بیشتر نقاط ایران برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های لازم صرفا به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir  مراجعه و کسب اطلاع کنند. یا با شماره تلفن 83338-021 تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند.
28- سهام عدالت از چه زمانی قابلیت خرید و فروش پیدا می‌کند؟
لایحه ساماندهی سهام عدالت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قراردارد. بدیهی است که در صورت تصویب و ابلاغ لایحه مذکور سهام عدالت قابلیت خرید و فروش پیدا خواهد کرد.
29- افرادی که ثبت نام آنها به صورت ناقص انجام شده است آیا سهام عدالت به آنها تعلق خواهد گرفت؟
خیر.
30- آيا امكان افزايش سرمايه براي دارندگان سهام عدالت وجود دارد؟
خیر؛ امکان واریز برای افزایش میزان سهام عدالت مشمولین وجود ندارد.
31- آيا سهام عدالت به افرادي كه تازه به دنيا آمده اند تعلق مي‌گيرد؟
خیر؛ ثبت نام جدید امکان پذیر نیست.
32- چرا به همه اقشار جامعه سهام عدالت تعلق نگرفته است؟
براساس آیین نامه توزیع سهام عدالت مشمولین طرح شامل شش دهک بوده‌اند که گروه های آن توسط ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت در سال 1385 تعیین شده است.
33- سود سهام عدالت هر چند وقت يكبار واريز مي‌شود؟
سود سهام عدالت هر سال یکبار واریز می‌شود.
34- سود سهام عدالت توسط شركت ها در چه زماني واريز مي‌شود؟
سود شرکت‌ها ظرف مهلت قانونی مندرج در قانون تجارت(به مدت 8 ماه پس از برگزاری مجامع عمومی سالیانه) دریافت و برای توزیع تخصیص می‌یابد.]]>
Wed, 24 Apr 2024 09:10:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/question-Edalat آموزش
معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/transactions-gains-tax بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس:

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

طبق مصوبه مجلس، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه اما انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله و صندوق ها و گواهی سپرده طلا مشمول مالیات نخواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری سنا،  ایرادت شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و ماده ۱۲ به همراه ۸ تبصره این طرح از سوی مجلس اصلاح شد.
براساس این گزارش، طبق تبصره ۷ مقرر شد عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس ها و بازارهای خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی و صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات نخواهد بود.
 صدر ماده ۱۲ به این شرح اصلاح می‌شود: یک ماده به‌عنوان ماده ۴۶ ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود:
ماده ۴۶- کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده "عین" یا "حق‌واگذاری‌ محل" در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:
۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل
۲- انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی
۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آن ها و جواهرآلات
۴- انواع ارز

تبصره یک و دو ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره یک- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تنظیم وکالت بلاعزل با موضوع انتقال داراییهای موضوع بندهای یک و دو این ماده در این قانون در حکم انتقال است و مشمول مالیات موضوع این فصل می‌شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی وکالت بلاعزل مسئول پرداخت مالیات متعلق هستند. مبلغ درج شده در صورتحساب‌ الکترونیکی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مبنای محاسبه عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع این تبصره است.
آیین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر یک سال پس از لازم الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره دو- در این قانون و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تعویض شماره انتظامی (پلاک) داراییهای مشمول مقررات شماره‌گذاری، در حکم انتقال دارایی‌های مذکور تلقی می‌شود.
 
تبصره ۳ و ۴ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۳- اخذ مالیات موضوع این فصل مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.
تبصره ۴- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، معاملات دارایی‌های موضوع بندهای یک و دو این ماده که مرتبط با فعالیت‌های شغلی نیستند، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مالیات موضوع ماده ۹۳ این قانون نمی‌شوند.
 
تبصره ۵ و ۶ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:
 
تبصره ۵- در صورت فروش دارایی های موضوع بندهای ۳ و ۴ این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزای ۳ و ۴ بند " ث" ماده ۱۶مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عایدی حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور معاف از مالیات موضوع این فصل است. در صورت فروش دارایی‌های مذکور به سایر اشخاص، کل درآمد یا وجوه دریافتی حاصل از انتقال دارایی‌های فوق مشمول مالیات موضوع فصل ششم باب سوم این قانون می‌شوند.
 
تبصره ۶- اشخاص غیرتجاری بالای هجده سال که دارایی‌های موضوع بند ۳ این ماده را مستقیماً از اشخاص موضوع جز ۳ بند ث" ماده ۱۶مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان خریداری کرده‌اند می‌توانند دارایی‌ها را به سایر اشخاص غیرتجاری نتقال دهند.
ثبت این انتقال با درج شماره منحصربفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه در حکم صدور صورتحساب الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور با درج بلاعوض بودن یا درج مبلغ معامله فوق به‌صورت خودکار به کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل میشود. خریدار مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه غیرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله عدم تأیید صورتحساب الکترونیکی مربوط است.
تبصره ۷ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست.
 
تبصره ۸ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۸- اخذ مالیات موضوع این ماده، مانع از اجرای سایر قوانین از قبیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست. همچنین سازمان موظف است مجموع درآمدهای موضوع این فصل متعلق به هر شخص غیرتجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.]]>
Wed, 24 Apr 2024 06:49:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/transactions-gains-tax دانش بازار سرمایه
حقوق سرمایه گذاران در بورس https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/rights-investors-stock   
مدیریت امور حقوقی بورس اوراق بهادار تهران 1398
قانون تاسیس بورس اوراق بهادار مصوب اردیبهشت 1345
  
ارکان بازار سرمایه:
 1- شوراي عالی بورس
2- هیات پذیرش
3- سازمان کارگزاران بورس
4-هیات داوري
 
  
قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه 1384
 
ارکان بازار اوراق بهادار
  • شوراي عالی بورس و اوراق بهادار (بالاترین رکن بازار)
  • سازمان بورس و اوراق بهادار
بورس‌ها:
شرکت بورس اوراق بهادار تهران(شرکت سهامی عام)
شرکت بورس کالاي ایران(شرکت سهامی عام)
شرکت فرابورس ایران (شرکت سهامی عام)
شرکت بورس انرژی (شرکت سهامی عام)
 
شوراي عالی بورس
  • ترکیب اعضا و مدت فعالیت(ماده 3)
  • وظایف (ماده 4)
- تصویب ابزارهاي مالی جدید
- صدور، تعلیق و لغو مجوز فعالیت: بورس‌ها، بازارهاي خارج از بورس، شرکت‌هاي سپردهگذاري مرکزي اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت‌هاي تامین سرمایه
 
سازمان بورس
■ ترکیب اعضا و مدت فعالیت(ماده 6)
■ وظایف(ماده 7):
- ثبت و صدور مجوز عرضه عمومی اوراق بهادار و نظارت بر آن.
- درخواست صدور، تعلیق و لغو مجوز تاسیس بورس‌ها و سایر نهادهایی که تصویب آنها بر عهده شوراست.
- صدور، تعلیق و لغو مجوز تاسیس کانون‏ها و نهادهاي مالی - تصویب اساسنامه بورس‌ها، کانون‌ها و نهادهاي مالی
- اعلام تخلفات بازار اوراق بهادار که اعلام آنها طبق این قانون بر عهده سازمان است به مراجع ذي‌صلاح و پیگیري آن‌ها
- پیشنهاد بهکارگیري ابزارهاي مالی جدید در بازار اوراق بهادار به شورا
- نظارت بر سرمایه‏گذاري اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی در بورس
- تصویب سقف نرخ‌هاي خدمات و کارمزدهاي بـورس و سایر نهادهاي مالی موضوع این قانون 
تعریف انواع بازارها:
 ■ بازارهاي خارج از بورس: بازاري است در قالب شبکه ارتباط الکترونیک یا غیرالکترونیک که معاملات اوراق بهادار در آن بر پایه مذاکره صورت می‌گیرد.
■ بازار اولیه: بازاري است که اولین عرضه و پذیره نویسی اوراق بهادار جدیدالانتشار در آن انجام می‌شود و منابع حاصل از عرضه اوراق بهادار در اختیار ناشر قرار می‌گیرد.
■ بازار ثانویه: بازاري است که اوراق بهادار پس از عرضه اولیه، در آن مورد داد و ستد قرار می‌گیرد.
■ بازار مشتقه: بازاري است که در آن قراردادهاي آتی و اختیار معامله مبتنی بر اوراق بهادار یا کالا داد و ستد می‌شود.
■ اوراق بهادار: هر نوع ورقه یا مستندي است که متضمن حقوق مالی قابل نقل و انتقال براي مالک عین و یا منفعت آن باشد. شورا اوراق بهادار قابل معامله را تعیین و اعلام خواهد کرد.
 
دستورالعمل ثبت و عرضه عمومی اوراق بهادار
 تعاریف:
- متعهد پذیره نویس: هر شخصی که خرید اوراق بهادار پذیره نویسی نشده را ظرف مهلت مقرر تعهد و تضمین می‌کند.
- عامل: نهاد مالی، بانک، بیمه، موسسه مالی و اعتباري یا هر شخص حقوقی دیگر که عملیات اجرایی مربوط به پذیره نویسی اوراق بهادار و جمع آوري وجوه را از طرف ناشر به عهده می‌گیرد.
- شخص تابعه: هر واحد تجاري که تحت کنترل واحد تجاري دیگر باشد.
 
  اسناد و مدارك ثبت نزد سازمان:
ناشر موظف به ارایه مدارك زیر به صورت کامل و همزمان است:
- فرم تقاضاي ثبت، بیانیه ثبت، حسب مورد طرح اعلامیه پذیره نویسی اوراق بهادار، رسید واریز حق رسیدگی.
اهداف ثبت:
- حصول اطمینان از رعایت مقررات قانونی و مصوبات سازمان
- شفافیت اطلاعاتی
- به منزله تایید مزایا تضمین سودآوري و یا توصیه و سفارشی در مورد شرکت‌ها یا طرح‌هاي مرتبط با اوراق بهادار نیست. 
 
تکالیف و اختیارات سازمان:
1- انتشار اطلاعات به دست آمده در فرآیند ثبت اوراق بهادار، حداکثر ظرف مدت 15 روز.
2- الزام بورس‌ها، ناشران، کارگزاران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه‌گذاري بـه انتشار اطلاعات جامع فعالیت بر اساس استانداردهاي حسابداري و حسابرسی ملی
3-توقف عرضه عمومی در صورت وجود اطلاعات خلاف واقع ناقص یا گمراه کننده در:
- بیانیه ثبت
- اعلامیه پذیره نویسی
 
تکالیف ناشر:
  1. تهیه صورت‌هاي مالی طبق مقررات(م 42) 
  2. مسوول جبران خسارت سرمایه‌گذاران در اثر ....(ماده 43)
 نکته: خسارت دیدگان(تبصره2) می توانند حداکثر ظرف یکسال به هیات مدیره بورس یا هیات داوري شکایت کنند.
 شرط: بیش از سه سال از عرضه عمومی نگذشته باشد.
 
   فعالیت کارگزاران:
- شروع به فعالیت: منوط به عضویت در کانون مربوط
 -فعالیت: موکول به پذیرش در هر بورس
- الزام به تهیه و تسلیم گزارش‌هاي لازم طبق دستورالعمل
مصوب سازمان
 
قانون
«توسعه ابزارها و نهادهاي مالی جدید»
مصوب 25/٠٩/1388 مجلس شورای اسلامی
 
 
صندوق‌هاي سرمایه‌گذاري
■ صندوق سرمایه‌گذاري: یک نهاد مالی مستقل و دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است که با استفاده از سرمایه افراد، اوراق بهادار را خرید و فروش می‌کند. به عبارت دیگر صندوق سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های غیر مستقیم سرمایه‌گذاری در بورس است که با جمع کردن سرمایه‌های خرد سرمایه‌گذاران و با هدف کسب بازدهی به خرید و فروش اوراق بهادار و یا سایر دارایی‌های مالی می‌پردازد.
■ گواهی سرمایه‌گذاري: اوراق بهادار با فرمت‏های مشخص است که توسط صندوق سرمایه‌گذاري منتشر و در ازاي سرمایه‌گذاري اشخاص در صندوق با درج مشخصات صندوق و سرمایه‌گذار و مبلغ سرمایه‌گذاري به آنها ارایه می شود. مسوولیت سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها محدود به میزان مبلغ سرمایه‌گذاري آن‌ها است.
 
 
ثبت صندوق
سازمان ثبت اسناد و املاك کشور باید با مجوز سازمان، صندوق‌هاي سرمایه‌گذاري مشترك و سایر صندوق‌هایی را که به موجب مقررات قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامی ایران نهاد مالی محسوب می‌شوند، ثبت کند. این صندوق‌ها از تاریخ ثبت داراي شخصیت حقوقی هستند.
شرایط صندوق‌هاي سرمایه‌گذاري
■ مدت فعالیت این صندوق‌ها باید متناسب با نوع فعالیت صندوق در اساسنامه قید شود.
■ برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک حداقل سرمایه باید ۵ میلیارد ریال باشد.
   برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ حداقل سرمایه باید ۵۰ میلیارد ریال باشد.
■ متغیر یا ثابت بودن سرمایه و همچنین قابلیت و نحوه نقل و انتقال گواهی سرمایه‌گذاري صندوق‌ها از طریق صدور و ابطال و یا خرید و فروش باید در اساسنامه صندوق قید شود.
 
ضمانت اجراي تخلف کارگزاران  
1-ضمانت اجراي حقوقی
2- ضمانت اجراي انضباطی
3- ضمانت اجراي کیفري
 
ضمانت اجراي حقوقی
اختلافات: (مواد 36 و 37 )
اختلافات بین کارگزاران، بازارگردانان، کارگزار/معامله‌گران، مشاوران سرمایه‌گذاري، ناشران، سرمایه‌گذاران، و سایر اشخاص ذيربط ناشی از فعالیت حرفه اي آن‌ها در صورت عدم سازش در کانون‌ها توسط هیات داوري رسیدگی می‌شود.
 
ترکیب هیات داوري
هیات داوري متشکل از سه عضو می‌باشد که یک عضو توسط رییس قوه قضاییه از بین قضات باتجربه و دو عضو از بین صاحب نظران در زمینه‌هاي اقتصادي و مالی به پیشنهاد سازمان و تایید شورا به اختلافات رسیدگی می‌کند. رییس قوه قضاییه و سازمان با تایید شورا علاوه بر نماینده اصلی خود هریک عضو علی البدلی تعیین و معرفی می‌کند تا در صورت غیبت عضو اصلی مربوط در هیات داوري شرکت کند. شرایط عضو علی‌البدل همانند عضو اصلی است.
 
ضمانت اجراي آراي هیات داوري
آراي صادر شده از سوي هیات داوري قطعی و لازم‌الاجراست و اجراي آن به عهده اداره‌ها و دوایر اجراي ثبت اسناد و املاك است.
 
رسیدگی به موضوع عدم پرداخت سود
در صورتی که اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا بازار خارج از بورس و یا اوراق بهادار مبتنی بر کالا که در بورس کالا پذیرفته می‌شود متضمن سود مصوب سررسید شده یا تضمین شده باشد باید به موقع و در چهارچوب مقررات توزیع و پرداخت شود. در صورت خودداري ناشران و شکایت صاحبان اوراق بهادار یا سازمان موضوع در هیات داوري قانون بازار طرح و آرا صادره در اینخصوص از طریق اجراي احکام دادگاه‌ها قابل اجرا است.
 
مدارك لازم جهت طرح دعوي در هیات داوري
■ تکمیل فرم شکایت
■ گواهینامه نقل و انتقال سهام که مبین تعداد سهام سازمان در تاریخ برگزاري مجمع باشد (تصدیق شده در دو نسخه).
■ مصوبه مجمع عمومی درخصوص تقسیم سود (تصدیق شده در دو نسخه).
■ مدارك مثبت سمت خواهان (اصل و کپی اساسنامه سازمان، آخرین تغییرات اساسنامه و صاحبان امضاي مجاز جهت طرح دعوي) 
■ واریز هزینه داوري و ارایه اصل فیش
 
ضمانت اجراي انضباطی
تخلفات: 
1- ماده 35 ق.ب
- تخلفات انضباطی تعداد اشخاص محدود مقرر در قانون
- رسیدگی بدوي: هیات مدیره بورس
- رسیدگی تجدید نظر: سازمان ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ
- دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اشخاص موضوع ماده 35 قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ا
 
 مراجع رسیدگی به تخلفات
1 - کمیته رسیدگی به تخلفات
2 - هیات مدیره بورس مربوط
3 - هیات رسیدگی به تخلفات
4 - هیات مدیره سازمان
 
کمیته رسیدگی به تخلفات
صلاحیت: به منظور تکمیل تحقیقات مقدماتی رسیدگی بدوي انجام سایر اقدامات مربوط به تکمیل پرونده تخلفاتی و صدور راي پیشنهادي تشکیل می شود تا در هیات مدیره بورس مربوط یا هیات مدیره سازمان تصمیم مقتضی اتخاذ شود. 
اعضاي کمیته: نماینده ثابت سازمان نماینده ثابت بورس مربوط و حسب مورد نماینده واحد گزارش دهنده در سازمان بورس یا کانون مربوطه .
 
هیات رسیدگی به تخلفات
صلاحیت: مرجع تجدید نظر آرا صادره از سوي هیات مدیره بورس‌ها است. این هیات مرکب از سه عضو است که توسط هیات مدیره سازمان تعیین می‌شود. آرا هیات رسیدگی به تخلفات پس از تایید هیات مدیره سازمان قطعی است.
 
جریمه نقدي متخلفین
ناشران اوراق بهادار نهادهاي مالی و تشکل‌هاي خودانتظام و نیز اشخاصی که به عنوان مدیران آنها انتخاب می‌شوند در صورت نقض قوانین و مقررات مربوط به فعالیت هر یک از آنها متخلف محسوب شده و سازمان علاوه بر اقدامات انضباطی نسبت به اخذ جریمه نقدي از متخلفین از ده میلیون ریال تا یک میلیارد ریال اقدام و به حساب خزانه واریز کند. 
 
■ آیین نامه مربوط به تعیین میزان جرایم نقدي متناسب با عمل ارتکابی به پیشنهاد مشترك وزارتخانه‌هاي امور اقتصادي و دارایی و دادگستري تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
■ مبالغ جزاي نقدي هر سه سال یک بار متناسب با رشد شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفی که توسط بانک مرکزي به طور رسمی اعلام می‌شود با پیشنهاد شوراي عالی بورس و تصویب هیات وزیران تعدیل می‌شود. همچنین آرای صادره درخصوص جریمه‌ها لازمالاجرا بوده و از طریق دوایر اجراي ثبت و اجراي احکام دادگاه‌ها قابل وصول است.
 
صلاحیت حرفه اي مدیران
■ طبق مفاد ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ آیین نامه ماده ۱۳ این قانون مصوب هیات وزیران و ضوابط مربوطه اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌های بورسی و فرابورسی باید صلاحیت حرفه‌ای تصدی سمت مربوطه را داشته باشند.
■ مدیران نهادهاي مالی ناشران اوراق بهادار و تشکل‌هاي خودانتظام شامل اعضاي هیات مدیره و مدیرعامل باید  فاقد محکومیت قطعی کیفري موثر بوده و از صلاحیت حرفه‌اي لازم برخوردار باشند.
■ در صورت فقدان یا سلب صلاحیت حرفه‌اي نامبردگان مرجع انتخاب کننده موظف است از انتخاب آنان به سمت‌هاي یاد شده خودداري کرده و یا مدیران انتخاب شده را از آن سمت برکنار کند. 
■ همچنین طبق مفاد بند الف و ب ماده ۲ آیین نامه ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید شرایط اعضای هیات مدیره ناشران اوراق بهادار داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط با موضوع فعالیت ناشر و داشتن پنج سال سابقه کار مفید و مرتبط با موضوع فعالیت شرایط مدیرعامل ناشران اوراق بهادار داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط با موضوع فعالیت و مدارک قابل قبول دال بر آشنایی با مبانی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و قوانین و مقررات مرتبط و داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار مفید و مرتبط با موضوع فعالیت ناشر است.]]>
Mon, 22 Apr 2024 06:45:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/rights-investors-stock آموزش
مبانی سرمایه گذاری در بورس https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/basics-investing محیط سرمایه گذاری
انبوهی از محصولات مالی (سهام، اسناد خزانه اسلامی، واحدهای صندوق سرمایه گذاری مشترک)، نهادهای مالی (بورس، فرابورس، شرکت‌های کارگزاری،  شرکت‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری و ....)، قوانین و مقررات، بازارهای مالی و فعالان بازار (هجرها، بورس بازاران و آربیتراژگران) است.
- ذات محیط سرمایه گذاری چگونه است؟ قبول پذیرش ریسک بیشتر برای کسب سود بیشتر است.

داریی‌های واقعی در مقابل دارایی ‌های مالی

ظرفیت تولید کالا و خدمات به حجم و کارکرد دارایی‌های واقعی جامعه بستگی دارد. میزان ثروت جامعه را دارایی‌های واقعی تشکیل می‌دهند. مثل زمین، ماشین آلات و کارخانجات.
انتقال سرمایه به بنگاه های تولیدی و گردآوری میزان متنابعی از پول و انجام سرمایه گذاری جذاب در دارایی‌های واقعی از طریق انتشار دارایی‌های مالی امکان پذیر است.

پاسخ محیط مالی به تقاضای مشتریان واسطه‌گری مالی
 

شرکت‌های سرمایه گذاری:

نوعی واسطه های مالی هستند که فروش سهام به عامه مردم صورت می‌گیرد و سرمایه گذاری وجوه بدست آمده در سبد متنوعی از اوراق بهادار است که قابلیت معامله سهام آن ها در بازارهای مالی وجود دارد.

 

صندوق های سرمایه گذاری مشترک:

  • مردمی ترین نهاد متصل کننده عموم مردم به بازارهای اوراق بهادار است.
  • کارکرد اصلی آن: مدیریت تخصصی سرمایه گذاری در اوراق بهادار است.
  • فروش واحدهای سرمایه گذاری به مردم است که سرمایه گذاری وجوه گردآوری شده در انواع اوراق بهادار شامل می‌شود.
  • دارای سرمایه شناور است.
 

واسطه گری مالی:

وجه تمایز صندوق های سرمایه گذاری مشترک با شرکت‌های سرمایه گذاری:

  • مراجعه سهامداران شرکت های سرمایه گذاری برای فروش سهام خریداری شده از طریق بازارهای مالی است.
  • مراجعه دارندگان واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری مشترک برای ابطال واحدهای خود صندوق صورت می‌گیرد.
 

فرآیند سرمایه گذاری

تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع اوراق بهادار میزان و زمان انجام سرمایه گذاری است.

پنج گام تصمیم گیری در فرآیند سرمایه گذاری:
  1. تدوین خط مشی سرمایه گذاری
  2. تحلیل اوراق بهادار
  3. تشکیل سبد سرمایه گذاری
  4. تجدید نظر در سبد سرمایه گذاری
  5. ارزیابی عملکرد سبد سرمایه گذاری
 

تدوین خط مشی سرمایه گذاری:

  • تعیین هدف‌های سرمایه گذار و میزان ثروت قابل سرمایه گذاری است.
  • هدف سرمایه گذار این است که کسب سود زیاد با علم به اینکه شانس زیاد وقوع زیان نیز نسبتا زیاد است.
  • شناسایی دارایی‌های مختلف مالیاتی که باید در سبد سرمایه گذاری قرار بگیرد بر اساس هدف‌های سرمایه گذاری، مبلغ سرمایه گذاری و وضعیت مالیاتی سرمایه گذار است.
  • شالوده سرمایه گذاری
  • تحلیل اوراق بهادار
  • ارزیابی ورقه بهاداری خاص یا گروهی از اوراق بهادار شامل می‌شود.
  • شناسایی اوراق بهاداری که قیمت بازار آن دارای تفاوت با قیمت ذاتی دارد.

 
روشهای تحلیل اوراق بهادار:
  • تحلیل فنی (تکنیکال)
  • تحلیل بنیادی
 

تحلیل فنی(تکنیکال):

ابزار یا روشی است که برای پیش‌بینی حرکت احتمالی قیمت آتی یک اوراق بهادار مانند یک سهم یا ارز بر اساس داده‌های بازار استفاده می‌شود. تئوری پشت اعتبار تحلیل تکنیکال این است که اقدامات جمعی مانند خرید و فروش همه شرکت‌کنندگان در بازار به طور دقیق همه اطلاعات مربوط به اوراق بهادار معامله شده را منعکس می‌کند و بنابراین به طور مداوم ارزش بازار منصفانه را به اوراق بهادار اختصاص می‌دهد.
-همچنین بررسی روند قیمت ها در گذشته است.
-مطالعه قیمت های بازار سهام به منظور پیش بینی تغییرات آتی قیمت ها شامل می‌شود.
-فرض بر این است که تکرار روندها و الگوها در آینده نیز صورت می‌گیرد.

 
تحلیل بنیادی:
تحلیل بنیادی یا به اصطلاح تحلیل فاندامنتال یکی از روش های تحلیل بورس است که به کمک آن سرمایه گذاران می توانند وضعیت یک شرکت را بررسی کرده و ارزش واقعی سهام آن را محاسبه کنند و سپس با تشخیص ارزش واقعی و قیمت فعلی سهام شرکت نسبت به خرید یا فروش آن تصمیم گیری کند.
-ارزش ذاتی هر دارایی برابر با ارزش فعلی جریان های نقدی مورد انتظار آن است.
-تحلیل گر بنیادی (بنیادگرا): زمان و میزان جریان‌های نقدی مورد انتظار را پیش بینی می‌کند که باعث بدست آوردن ارزش فعلی آن با نرخ تنزیل مناسب است.
-مقایسه ارزش واقعی سهم با قیمت جاری بازار آن است.
  • سهمی که ارزش واقعی برآوردی آن کمتر از قیمت جاری بازار باشد بیشتر از قیمت واقعی داد و ستد می‌شود.
  • سهمی که ارزش واقعی برآوردی آن بیشتر از قیمت جاری بازار باشد کمتر از قیمت واقعی داد و ستد می‌شود.
-همچینین تحلیل گران بنیادی به این مساله اعتقاد دارند که تصحیح قیمت گذاری نادرست توسط بازار در آینده نزدیک صورت می‌گیرد.
 
 تشکیل سبد سرمایه گذاری(ایجاد پرتفوی)   
شناسایی دارایی‌های خاص برای سرمایه گذاری و تعیین مبلغ سرمایه گذاری برای هر یک از دارایی‌های شناسایی شده است.
  1. انتخاب اوراق بهادار، تحلیل موشکافانه اوراق بهادار و تمرکز بر پیش بینی تغییرات قیمت آن ها در کوتاه مدت.
  2. زمان بندی، پیش بینی کلان، پیش بینی تغییرات قیمت سهام عادی نسبت به اوراق بهادار با درآمد ثابت است.
  3. تنوع بخشی، ایجاد سبد سرمایه گذاری اوراق بهادار با هدف کاهش ریسک انجام می‌شود.
 

تجدید نظر در سبد سرمایه گذاری:

-شامل تکرار دوره ای سه مرحله قبلی است.
-تغییر هدف‌های سرمایه گذاری سرمایه گذار.
-تغییر قیمت های اوراق بهادار باعث فروش برخی اوراق بهادار و خرید اوراق بهادار دیگر می‌شود که سرانجام باعث ایجاد سبد سرمایه گذاری جدید می‌شود.
 
ارزیابی عملکرد سبد سرمایه گذاری:
آخرین گام در فرآیند سرمایه گذاری است که شامل محاسبه ادواری بازده و ریسک سرمایه گذاری و استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی بازده و ریسک است.
 
مراحل انجام معاملات در یک روز کاری
 
1-مرحله پیش گشایش:
-15 دقیقه قبل از شروع معاملات از ساعت 8:45 الی 8:59:59 است.
-ورود یا حذف سفارش و مشاهده نتیجه در سامانه (حذف از ساعت 8:55 الی 8:59:59 امکان پذیر نیست)
-در این مرحله معامله ای انجام نمی شود.

2-مرحله گشایش:

-بلافاصله پس از مرحله پیش از گشایش است.
-اجرای سفارش های موجود در سامانه معاملات انجام می‌شود.
-انجام بر اساس سازوکار حراج پیوسته است.

3-مرحله حراج پیوسته:

-مرحله ای است پس از انجام مرحله گشایش شروع می‌شود.
-انجام معاملات بر اساس سازوکار حراج پیوسته:
  • وجود امکان ورود، تغییر و حذف سفارش به صورت پیوسته
  • و معامله سفارش های خرید و فروش به محض تطبیق قیمت‌ها.
 

انواع سفارش ها از نظر قیمت:

  1. سفارش به قیمت بازار: در این نوع سفارش کارگزار متعهد می‌شود که بر اساس «حداکثر کوشش» عمل کند تا سفارش را بهترین قیمت ممکن انجام دهد یعنی حداقل قیمت ممکن برای سفارش خرید و حداکثر قیمت ممکن برای سفارش فروش.
  2. سفارش به قیمت محدود: در این نوع سفارش سرمایه‌گذار قیمتی را تحت عنوان قیمت محدود به کارگزار اعلام می‌کند و آن قیمت حداکثر قیمتی است که سرمایه‌گذار حاضر است بابت خرید سهم بپردازد. در سفارشات فروش نیز قیمت محدود حداقل قیمتی است که سرمایه‌گذار حاضر به فروش سهم است.
  3. سفارش متوقف شونده: در این نوع سفارش سرمایه‌گذار قیمتی را تحت عنوان قیمت توقف مشخص می‌کند. این نوع سفارش به دو حالت متوقف شونده خرید و متوقف شونده فروش وجود دارد. در حالت فروش قیمت توقف در زمان ثبت سفارش از قیمت بازار کمتر است و در حالت خرید نیز در زمان ثبت سفارش قیمت توقف از قیمت بازار بیشتر است.
  4. سفارش متوقف شونده با قیمت محدود: در این نوع سفارش سرمایه‌گذار دو قیمت را مشخص می‌کند که یکی قیمت توقف و دیگری قیمت محدود است و در واقع سرمایه‌گذار علاوه بر قیمت توقف کف قیمت فروش و سقف قیمت خرید را مشخص می‌کند تا از محدوده قیمتی اجرای سفارش خود مطمین شود.
 

اعتبار زمانی سفارش ها:

  1. سفارش مدت دار (تاریخ دار)
  2. سفارش معتبر تا لغو
  3. سفارش روز
  4. سفارش بدون محدودیت زمانی
 

صندوق های سرمایه گذاری مشترک

صندوق های سرمایه گذاری نهادهای مالی نوینی هستند که با هدف جمع‌آوری وجوه از سرمایه گذاران واختصاص آن به خرید انواع اوراق بهادار به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری بهره گیری از صرفه جویی های ناشی از مقیاس و ایجاد بازدهی متعارف برای سرمایه گذاران در سال‌های اخیرطراحی شده‌اند.
طبق قانون بازار اوراق بهادار ایران: نهادی مالی که فعالیت اصلی آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار هست و مالکان آن به نسبت سرمایه گذاری خود در سود و زیان صندوق شریک هستند.
انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک 
اوراق بهادار با درآمد ثابت 
اوراق مختلط
اوراق سهام 
ارزش خالص دارایی هاValue Asset Net(NAV)
به ارزش کل دارایی‌های یک صندوق پس از کسر بدهی‌های آن است که اصطلاحا ارزش خالص دارایی ها یا NAV گفته می‌شود. NAV  صندوق های سرمایه گذاری به روش زیر محاسبه می‌شود:
تعداد واحدهای منتشر شده ÷ (بدهی‌ها – دارایی‌ها)
 
 دستورالعمل نحوه صدور سرمایه گذاری
  1. مراجعه به یکی از شعب صندوق سرمایه گذاری... و تکمیل فرم درخواست صدور واحد سرمایه گذاری.
  2. ارایه مدارک هویتی/معرفینامه یا وکالتنامه.
  3. واریز به حساب بانکی صندوق و ارایه فیش واریز به نماینده مدیر در صندوق.
  4. دریافت رسید واریز وجه از نماینده مدیر.
  5. تحویل اعلامیه صدور و گواهی سرمایه گذاری حداکثر تا پایان دور روز کاری در محل ارایه درخواست به سرمایه گذار.
 

دستورالعمل نحوه ابطال سرمایه گذاری

  1. مراجعه به یکی از شعب و تکمیل فرم درخواست ابطال واحد سرمایه گذاری.
  2. تحویل گواهی سرمایه گذاری به همراه فرم درخواست ابطال واحد سرمایه گذاری به نماینده مدیر.
  3. ارایه مدارک هویتی / معرفی نامه و وکالتنامه رسمی برای ابطال الزامی است.
  4. تحویل رسید ابطال به سرمایه گذار یا نماینده قانونی وی.
  5. صدور اعلامیه ابطال واحدهای سرمایه گذاری و تحویل به سرمایه گذار نماینده قانونی وی.
 

ویژگی ها و ماهیت سرمایه گذاری در صندوق ها

 

الف) جایگزینی برای خرید سهام شرکت های بورسی:

شخصی که تعدادی از واحدهای سرمایه گذاری یکی از صندوق‌ها را در اختیار دارد در واقع مالک سهام چند شرکت است که صندوق از محل دارایی‌های خود به عنوان سبد سرمایه گذاری خریداری نموده است. بدین ترتیب سود یا زیان مالکان واحدهای سرمایه گذاری صندوق تحت تاثیر مستقیم نوسان قیمت مجموعه سهام موجود در سبد سرمایه گذاری صندوق است.
 
ب) وجود مدیریت حرفه ای
منظور از مدیریت حرفه ای مقایسه تخصص و توان مدیران با تجربه و آشنا با بازار سهام با سرمایه گذارانی است که تجربه کافی و یا زمان و امکانات مناسب تحلیل برای تشکیل سبد سرمایه گذاری به صورت مستقل را ندارند.
 
ج) نقد شوندگی
یکی از مهمترین ویژگی‌های هر سرمایه گذاری قابلیت تبدیل به وجه نقد شدن آن در زمانی است که سرمایه گذار به هر دلیل تصمیم به تغییر موضع سرمایه گذاری خود و خروج می‌گیرد. با توجه به ارکانی که در صندوق های سرمایه گذاری مشترک در سهام پیش بینی شده است سرمایه گذاران در هر زمان می‌توانند با توجه به خالص ارزش روز دارایی‌های موجود در صندوق و پس از کسر هزینه های مربوطه تمام یا تعدادی از واحدهای سرمایه گذاری خود را به وجه نقد تبدیل نموده اصطلاحا ابطال کنند.
 
 د) صرفه جویی نسبت به مقیاس:
 با توجه به اینکه صندوق های سرمایه گذاری از گردآوری پول های اندک تعداد زیادی سرمایه گذار تشکیل می شوند بنابراین امکان استفاده از مزایای یک مجموعه سرمایه گذاری بزرگ برای اجزای آن فراهم خواهد بود. طبیعی است که یک سرمایه گذار به تنهایی امکان پرداخت هزینه های مشاوره و با استفاده از نرم افزارهای مختلف اطلاع رسانی و تحلیل گری را نخواهد داشت ولی با کنار هم قرار گرفتن سرمایه های اندک سرمایه گذاران خود امکان استفاده از مزایای این چنین فراهم خواهد شد.

 
هـ)ا انگیزه مدیریت صندوق سرمایه گذاری:
 با توجه به ساختار طراحی شده صندوق های سرمایه گذاری مشترک در سهام و ارتباط مستقیم بین رشد. ارزش دارایی های صندوق و منتفع شدن مدیر و سایر ارکان صندوق قابل پیش بینی است که مدیر انگیزه کافی برای تشکیل بهترین ترکیب سبد سرمایه گذاری را داشته تلاش نماید تا خالص ارزش دارایی های صندوق را به حداکثر ممکن رساند.
 

و) نقد شوندگی بالا

سرمایه گذاران در هر زمان می توانند بر اساس خالص ارزش دارایی موجود در صندوق و پس از کسر هزینه های مربوط تمام و با تعدادی از واحدهای سرمایه گذاری خود را ابطال و به وجه نقد تبدیل کنند.

 
ارکان صندوق‌ها
برای تشکیل و اداره یک صندوق سرمایه گذاری مشترک در سهام چندین رکن در اساسنامه پیش بینی شده است تا این ارکان شرایط اجرایی و نظارتی لازم جهت عملکرد مناسب صندوق‌های سرمایه گذاری را فراهم کنند.

 
الف) مجمع صندوق
مجمع صندوق بالاترین رکن صندوق ها محسوب می‌شوند. این مجمع با حضور دارندگان حداقل نصف به علاوه یک گواهی سرمایه گذاری ممتاز تشکیل می‌شود. مهم ترین وظیفه مجمع صندوق تصویب تغییرات لازم در اساسنامه و امیدنامه صندوق و همچنین انتخاب ارکان اصلی صندوق همچون ضامن صندوق، حسابرس، متولی صندوق، مدیر و مدیر ثبت صندوق است.
اعضای مجمع صندوق ها بیشترین میزان سرمایه گذاری در صندوق را دارند در این میان کسانی حق رای دارند که دارای واحدهای سرمایه گذاری ممتاز باشند.
ب) مدیر صندوق
مدیر صندوق رکن اجرایی صندوق و یکی از مهم ترین رکن‌های هر صندوق محسوب می‌شود فرد انتخابی به عنوان مدیر صندوق باید دارای مجوز از نهادهای مالی بوده و طبق اساسنامه و امیدنامه صندوق وظایف خود را انجام دهد. مدیران سرمایه گذاری که تسلط زیادی در بازارهای مالی و بازار سرمایه دارند توسط مدیر صندوق انتخاب می‌شود. این مدیران با هدف چیدن پرتفوی مناسب و افزایش بازدهی در صندوق فعالیت دارند.
وظایف مدیر صندوق:
  • بارگذاری گزارش های مهم صندوق در سامانه کدال
  • تحقق اهداف سیستم تحت کنترل
  • انتخاب مدیران سرمایه گذاری صندوق
  • تصمیم گیری در خصوصیت وضعیت پرتفوی صندوق
  • انتخاب کارگزار صندوق
 

ج) متولی صندوق

متولی صندوق به عنوان امین سرمایه گذاران شناخته می‌شود. متولی توسط مجمع صندوق انتخاب شده و مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار قرار می‌گیرد. مشخصات متولی باید در امیدنامه صندوق ذکر و در کدال منتشر شود .
 
وظایف متولی صندوق:
  • نظارت بر فعالیت حسابرس و نظارت بر عملکرد مدیر صندوق.
  • در صورت تخلف ارکان متولی موظف به طرح دعوا به مراجع است.
  • نظارت بر عملکرد سایر ارکان صندوق.
  • انتشار اطلاعات مهم صندوق.
  • بررسی پرداخت و دریافت های صندوق.
 

د) ضامن

ضامن نیز توسط مجمع انتخاب شده پس از تایید سازمان بورس و اوراق بهادار در امیدنامه صندوق برای عموم معرفی خواهد شد. منظور از ضمانت در ساختار صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک در سهام در اندازه کوچک فراهم نمودن نقدینگی کافی در شرایطی است که صندوق برای انجام پرداخت‌ها طبق اساسنامه و یا ابطال واحدهای سرمایه گذاری متقاضیان به قیمت ابطال محاسبه شده وجه نقد کافی نداشته باشد.
 
هـ) حسابرس
رکن دیگر نظارتی است که از بین موسسه های حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار و توسط متولی جهت تایید به مجمع صندوق معرفی می شود. مدت ماموریت حسابرس توسط مجمع تعیین می‌شود و حسابرس با قبولی سمت ارایه گردید وظایف و مسیولیت های محوله طبق اساسنامه را به عهده خواهد گرفت.
 
و) کارگزاران صندوق
 مدیر صندوق برای انجام امور مربوط به معاملات سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از خدمات کارگزارانی که قبلا قبولی سمت دریافت شده از آن ها را برای سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده است استفاده خواهد کرد. کارگزاران نامبرده که دارای مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند علاوه بر وظایف معمول موظف به انجام وظایف محوله طبق اساسنامه نیز خواهند بود. عایدی صندوق های مشترک سرمایه گذاری شما از سه طریق می‌توانید با سرمایه گذاری در صندوق های مشترک سرمایه گذاری درآمد کسب کنید:
  1. درآمدهایی که از طریق سود نقدی سهام های صندوق و بهره اوراق قرضه موجود در صندوق بدست می‌آید این درآمدها هر ساله توسط صندوق به سرمایه گذاران تعلق می گیرد.
  2. اگر صندوق اوراق بهاداری را که قیمت آن ها افزایش یافته پیدا کرده است بفروشد بازده سرمایه ای بدست خواهد آورد.
  3. اگر ارزش اوراق بهادار موجود در صندوق افزایش پیدا کند اما مدیران صندوق آن ها را برای شناسایی بازده سرمایه ای نفروشند ارزش سهام صندوق افزایش پیدا خواهد کرد. در این صورت شما می‌توانید سهام خود را با سود بیشتر بفروش برسانید. معمولا صندوق ها این امکان را به شما خواهند داد که بجای دریافت سودهای خود آن ها را مجددا در صندوق سرمایه گذاری کرده و سهام بیشتری دریافت کنید.
 

الف - کارمزد ارکان

مهمترین هزینه مربوط به صندوق‌های سرمایه گذاری کارمزدی است که ارکان اجرایی و نظارتی صندوق (مدیر متولی و ضامن) به علت خدمات ارایه شده و ریسک متحمل شده بابت ضمانت نقد شوندگی دریافت می‌کند.
ب- هزینه های دوره ای
  1. هزینه حسابرس
  2. هزینه تاسیس و تسویه
  3. هزینه مجامع و عضویت در کانون‌ها
  4. سایر هزینه ها
 

ج- هزینه های صدور و ابطال

در حالی که هزینه های کارمزد و دوره ای از محل دارایی‌های صندوق پرداخت می شد و منجر به کاهش خالص ارزش دارایی‌های صندوق متناسب با هزینه روزانه می‌شد برخی هزینه های دیگر مربوط به زمان و تعداد فرآیند صدور و ابطال سرمایه گذار می‌شود. بنابراین چنین هزینه ای به طور مستقیم به سرمایه گذار تحمیل شده و سرمایه گذار با برنامه ریزی صحیح سرمایه گذاری خود میتواند این هزینه ها را به حداقل رساند.
 
]]>
Mon, 15 Apr 2024 11:54:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/04/basics-investing آموزش
طرح عیدانه باشگاه مشتریان کارگزاری بانک پاسارگاد https://pasargadbroker.ir/blog/2024/03/amazing-offer-customers مشتریان کارگزاری بانک پاسارگاد

آیا می دانید در باشگاه مشتریان راه های مختلفی برای خرج امتیاز دارید!

با انتخاب واحدهای صندوق های با درآمد ثابت یا سهامی مورد نظر در باشگاه می توانید امتیاز خود را به دارایی با نقدشوندگی بالا تبدیل کنید.
این طرح عیدانه کارگزاری بانک پاسارگاد است و تا 31 فروردین۱۴۰۳ فرصت دارید.
با مراجعه به سایت club.pasargadbroker.ir از قسمت پاداش ها می توانید با انتخاب پاداش های صندوق وارد شده و با انتخاب شرکت سبدگردانی مورد نظر واحدها را انتخاب کنید.
لازم به ذکر است؛ حداقل امتیاز مورد نیاز 100 بوده و این واحدها به صورت هفتگی خریداری خواهد شد.
با ثبت نام در باشگاه مشتریان به پاداش‌ها نزدیکتر شوید.
]]>
Sun, 17 Mar 2024 12:03:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/03/amazing-offer-customers
آخرین جزییات از میزان تولید و فروش صنایع مهم بازار سرمایه https://pasargadbroker.ir/blog/2024/02/production-sales-market آخرین جزییات از میزان تولید و فروش صنایع مهم بازار سرمایه از سوی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد.

بر اساس این گزارش، روند مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات براساس تعداد دستگاه، نشان‌دهنده آن است که کاهش ۱۱% میزان تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتا ناشی از کاهش میزان تولید نمادهای خپارس، خساپا و خودرو به ترتیب به میزان ۴۵%، ۹% و ۵% است.

از جمله علل این کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، عدم تامین به موقع ارز جهت تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز شرکت است.

آخرین جزییات از میزان تولید و فروش صنایع مهم بازار سرمایه

روند مقدار تولید صنعت فلزات اساسی براساس تن

این گزارش می‌افزاید، افزایش ۱۴% میزان تولید صنعت فلزات اساسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتا ناشی از افزایش میزان تولید نمادهای فملی (ناشی از افزایش ۱۹۱% و ۴۸% میزان تولید کاتد و کنسانتره مس)، فخاس (ناشی از افزایش ۱۵۲۲% و ۱۰۰% میزان تولید شمش و محصولات سبک ساختمانی) و فخوز (ناشی از افزایش ۳۹۱% میزان تولید اسلب) به ترتیب به میزان ۵۳%، ۳۰۴۳% و ۳۲% است.

آخرین جزییات از میزان تولید و فروش صنایع مهم بازار سرمایه

صنعت استخراج کانه‌های فلزی (تن)

همچنین، افزایش ۴۷% میزان تولید صنعت استخراج کانه‌های فلزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتا ناشی از افزایش میزان تولید نمادهای کگل، کگهر و کچاد به ترتیب به میزان ۹۵%، ۴۱% و ۱۶% است.

آخرین جزییات از میزان تولید و فروش صنایع مهم بازار سرمایه

صنعت فرآورده‌های نفتی (مترمکعب)

آخرین جزییات از میزان تولید و فروش صنایع مهم بازار سرمایه

صنعت مواد و محصولات شیمیایی (تن)

آخرین جزییات از میزان تولید و فروش صنایع مهم بازار سرمایه

 

 

]]>
Sun, 18 Feb 2024 10:03:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/02/production-sales-market دانش بازار سرمایه
گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه https://pasargadbroker.ir/blog/2024/02/market-production-report  گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه که شامل «وضعیت روند سود آوری، تولید و فروش، میزان تولید صنایع با اهمیت، وضعیت فروش صنایع، جزییات مصرف انرژی صنایع بازار سرمایه و نرخ گاز هاب های بین المللی» می‌شود از سویی معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد.

روند سود خالص ۱۲ ماهه منتهی به دوره های ۳ ماهه TTM و P/E

گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه منتشر شد

گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه منتشر شد

بر اساس اطلاعات منتشر شده، سود خالص TTM پاییز ۱۴۰۲ نسبت به پاییز ۱۴۰۱ با توجه به تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ نیما (۲۸.۵۰۰ تومان) به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله۳۹.۰۰۰) و اهمیت این مساله در صنایع کامودیتی محور به مبلغ ۶۷ همت معادل ۱۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین سود خالص TTM پاییز ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۱ به سبب عواملی از جمله روند نزولی نرخ جهانی کامودیتی ها، قطعی برق و گاز طبیعی صنایع با اهمیت و افزایش بهای تمام شده مواد اولیه و سربار به مبلغ ۱۰ همت معادل ۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

افزون بر این، سود خالص TTM بهار ۱۴۰۱ نسبت به زمستان ۱۴۰۰ با توجه به افزایش نرج جهانی کامودیتی ها، مبلغ ۵۴ همت معادل ۱۰ درصد رشد کرده است.

ترکیب سود خالص TTM شرکت‌های ثبت شده به تفکیک صنایع - همت

گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه منتشر شد

گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه منتشر شد

بر مبنای اطلاعات منتشر شده، سود خالص ۱۲ ماهه برای دوره منتهی به پایان پاییز ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۲ به میزان ۱۸ همت معادل ۳ رشد کرده است.این افزایش در میزان سودآوری به جهت افزایش در سودآوری دوره سه ماهه پاییز ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته است در این راستا می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  1. افزایش سود خالص صنعت فلزات اساسی در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۳ همت معادل ۴۹ درصد است. با توجه به افزایش میانگین نرخ جهانی فولاد (از ۷۳۲ به ۹۹۶ دلار) و مس (از ۷۹۷۹ به ۸۳۴۱ دلار) در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به پاییز ۱۴۰۱ و حائز اهمیت بودن این مساله در صنعت فلزات اساسی، بنابراین سودآوری با روندی صعودی همراه است.
  2. افزایش سود خالص در صنعت فرآورده‌های نفتی در پاییز سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۶ همت معادل ۸۴ درصد است. این افزایش در روند ناشی از افزایش مقدار تولید و فروش به ترتیب به میزان ۵% و ۵% است.
  3. از دیگر دلایل تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ نیما (۲۸.۵۰۰ تومان) به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله۳۹.۰۰۰) و اهمیت این مسئله در صنایع صادراتی محور است.

روند سود خالص در دوره های سه ماهه

گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه منتشر شد

از سویی دیگر، سود خالص در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۲ معادل ۱۵ همت به میزان ۹ درصد کاهش پیدا کرده است که عمده دلایل کاهش در سودآوری پاییز نسبت به تابستان سال ۱۴۰۲، کاهش در سودآوری صنایع فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی است.

لازم به ذکر است، تعداد ۶۳ ناشر با سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ الی ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ به دلیل عدم اتمام موعد سررسید ارائه اطلاعات، آماری را در خصوص صورت‌های مالی منتشر نکرده اند.همچنین در این میان تعداد ۳۳ ناشر صورت های مالی خود را در موعد مقرر منتشر نکرده اند.

]]>
Mon, 12 Feb 2024 04:09:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/02/market-production-report دانش بازار سرمایه
طرح تسویه آنی با مشتریان کارگزاری بانک پاسارگاد https://pasargadbroker.ir/blog/2024/02/instant-settlement شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد در راستای مشتریمداری اقدام به فعالسازی طرح تسویه آنی کرده که طی آن مشتریان در هر ساعت از شبانه روز تا سقف 100 میلیون تومان، از محل وجوه سررسید شده و قابل برداشت خود نزد کارگزاری را برداشت نمایند. بدیهی است؛ مشتریانی می‏توانند از مزیت استفاده از این طرح برخوردار گردند که دارای قرارداد آنلاین با کارگزاری بانک پاسارگاد بوده و همچنین حساب «پاد» نزد بانک پاسارگاد با درجه اعتبارسنجی حداقل 4 داشته باشند.
لازم به ذکر است؛ استفاده از این طرح فقط تا سقف مبلغ اعلامی در شبانه روز امکانپذیر است. چنانچه مشتری دارای درخواست انجام نشده خرید و یا درخواست پرداخت وجه به سایر حسابهای خود و در چارچوب تسویه عادی باشد، مبلغ مذکور و تجمیع آن از مبلغ قابل برداشت طرح تسویه آنی کسر می‌شود.
 
افتتاح و دریافت کارت بانک پاسارگاد با ویپاد
افتتاح حساب آنلاین (راهنمای ثبت نام) از طریق ویپاد؛ شعبه دیجیتال بانک پاسارگاد، تنها طی ۴ مرحله ساده و کوتاه و در چند دقیقه انجام می‌شود.  
  1. ابتدا لازم است که با نصب اپلیکیشن ویپاد، یک شعبه بانک پاسارگاد را همواره همراه خود داشته باشید. حالا وارد برنامه شده و برای استفاده از خدمات آنلاین ویپاد آماده شوید: از افتتاح حساب اینترنتی تا دریافت تسهیلات و سپرده سودآور …
  2. شماره موبایلی که متعلق به خودتان است را وارد کرده و کد تاییدی که به آن ارسال می‌شود را ثبت کنید.
  3. در مرحله بعدی، اطلاعات هویتی که بر روی کارت ملی هوشمند شما درج شده است را وارد کنید. این اطلاعات شامل کد ملی، تاریخ تولد و سریال کارت ملی هوشمند یا شماره رسید تحویل آن است. اطلاعات ارسالی شما توسط سازمان ثبت احوال کشور تایید می‌شود.
  4. ویدئویی از چهره خود ارسال کنید. این ویدئو توسط سازمان ثبت احوال کشور با تصویر چهره شما در آن سازمان مطابقت داده می‌شود و پس از تایید، حساب شما با ویپاد، افتتاح می‌شود.
 اطلاعات حساب و کارت در ویپاد
در ویپاد، تمامی اطلاعات مربوط به حساب و کارت شما از جمله شماره کارت، شماره حساب و شماره شبا در صفحه «حساب دیجیتال» قابل رویت است. در این صفحه همچنین می‌توانید نسبت به مسدودسازی کارت خود در زمان مفقودی، تنظیمات رمز و صدور المثنی اقدام نمایید.
 
چرا افتتاح حساب بانک پاسارگاد با ویپاد؟
این تنها افتتاح حساب نیست که با ویپاد به تجربه‌ای ساده و دل‌پذیر تبدیل شده است. «افتتاح حساب» تنها یک دریچه است برای ورود به دنیای دیجیتال بانک پاسارگاد که در آن خدمات بانکی آنلاین و همراه، به سادگی از هر مکان و در کوتاه‌ترین زمان در دسترس است؛ خدماتی مانند تسهیلات آنلاین، طرح سرمایه گذاری، انتقال وجه، کارت هدیه دیجیتال و … دنیایی که در آن، همواره با اولین‌های بانک‌داری دیجیتال مواجه می‌شوید: اولین تسهیلات بدون ضامن و وثیقه و آنی، اولین وصول آنلاین چک صیادی و ...
]]>
Sat, 03 Feb 2024 06:59:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/02/instant-settlement
تقویت نظارت همگانی در بازار سرمایه از طریق بررسی و پاسخگویی به شکایات https://pasargadbroker.ir/blog/2024/01/51 محسن علیزاده، رئیس اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی  گفت: به منظور افزایش نظارت همگانی و تضمین حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران در بازار سرمایه، موضوع رسیدگی دقیق، سریع و عادلانه به تمامی شکایات از اشخاص تحت نظارت این سازمان که از مجاری مختلف واصل می‌شود، به طور مستمر در دستور کار اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی قرار دارد.

علیزاده در توضیح این مطلب گفت: در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۴۹۰۰ شکایت واصله مورد بررسی و پاسخ‌دهی قرار گرفته‌است و البته این تعداد شکایت، منحصر به شکایات واصله در سامانه رسیدگی به شکایات بوده و سایر شکایاتی که از مجاری مختلف دیگر از جمله سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت، سامانه نظارت مردمی وزارت امور اقتصادی و دارایی، درگاه سامانه‌های یکپارچه سازمان بازرسی کل کشور، سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ثبت گردیده نیز بررسی شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: علاوه بر رسیدگی به تمامی شکایات در حداقل زمان ممکن، افزایش دقت و کیفیت رسیدگی به شکایات و جلب رضایت حداکثری از فرآیند پاسخگویی به شکایات نیز مد نظر این اداره است. به همین دلیل پس از ثبت شکایت توسط شاکیان، کارشناسان اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی به صورت روزانه با ایشان تماس حاصل نموده و حسب مورد، ضمن دریافت اطلاعات مورد نیاز، راهنمایی‌های مربوطه را ارائه می‌کنند.

رئیس اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی به این نکته اشاره کرد: پس از اطلاع طرف شکایت (مشتکی‌عنه) از شکایت مطرح شده علیه وی، پاسخ ارائه شده از جانب او، از طریق سامانه رسیدگی به شکایات برای شاکیان ارسال می‌شود و در تمامی موارد، شکایت واصله و پاسخ ارائه شده از سوی مشتکی عنه توسط واحدهای نظارتی سازمان بررسی می‌شود تا در صورت وقوع تخلف توسط اشخاص تحت نظارت، موضوع برای بررسی به مراجع ذیصلاح ارسال شود.

وی در پایان افزود: در راستای حمایت از حقوق و منافع سهامداران و فعالان بازار سرمایه، میز خدمت حقوقی در این اداره راه‌اندازی شده و راهنمایی‌های لازم به اشخاصی که به صورت حضوری یا تلفنی به سازمان مراجعه می‌کنند و یا تماس می‌گیرند، ارائه می‌شود. بر این اساس، ضمن تشکیل جلسه با مراجعان و اخذ اطلاعات لازم پیرامون موضوع مورد درخواست از آنها، اقدامات لازم از جمله ثبت شکایات و یا پیگیری‌های مربوطه از واحدهای ذی‌ربط توسط کارشناسان این اداره صورت می‌گیرد.

]]>
Mon, 22 Jan 2024 09:01:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/01/51 دانش بازار سرمایه
انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در ۴ بانک و ۴۴ کارگزاری «رایگان» است https://pasargadbroker.ir/blog/2024/01/50 به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، تمامی خدمات مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در ۴ بانک و ۴۴ کارگزاری منتخب به صورت رایگان است و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی نیست.

بر اساس این گزارش، وراث متوفیان سهام عدالت بعد از مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» و مشخص شدن زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث می‌بایست به بانک‌های «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» و کارگزاری‌های منتخب از جمله کارگزاری بانک پاسارگاد مراجعه کنند.

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

این گزارش می‌افزاید، با راه‌اندازی سامانه «میراث» در ۱۵ آبان ماه سال جاری از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه که با حضور مجید عشقی، رییس سازمان و بورس در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس رونمایی شد، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تسهیل شد.

افزون بر این، یکی از وراث که حتما باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شوند و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کرده، پس از آن در صورت تائید زمان تشکیل پرونده می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کنند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده

برپایه گزارش سنا، وراث پیش از مراجعه به دفاتر کارگزاری یا شعب بانک‌های مورد تایید سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه باید به یکی از دفاتر اعلام شده، نسبت به ارائه مدارک ذیل اقدام کنند:

۱- تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی
۲- اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد.)
۳- اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (شایان ذکر ا ست در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است.)
۴- در صورتی‌که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.

سامانه سجام چیست؟

در بخش دیگر این گزارش آمده است، سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان برای ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه است که تمام فعالان این بازار اعم از «سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها» در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیر حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود.

افزون بر این، به گزارش سنا، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد. سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت www.Sejam.ir ثبت نام و احراز هویت سجام را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

گفتنی است، ارائه تمامی خدمات انتقال سهام عدالت به وراث کاملاً رایگان بوده و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی نیست.

]]>
Sun, 21 Jan 2024 08:23:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/01/50 دانش بازار سرمایه
سرمایه شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد به 590میلیارد تومان رسید https://pasargadbroker.ir/blog/2024/01/49 شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد به استناد صورتجلسه مجمع عمومی عادی فوق‎العاده مورخ 22مهر 1402 و تاییدیه 3 آبان 1402 سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیمات اتخاذ شد و سرمایه شرکت از مبلغ 500میلیارد تومان، معادل 5هزار میلیارد ریال به مبلغ 590میلیارد تومان، معادل 5هزار و 900میلیارد ریال افزایش یافت.
این شرکت همچنان دومین شرکت کارگزاری فعال در بازارسرمایه به لحاظ کفایت سرمایه است که قصد دارد اقدام‏های توسعه‏ای خود را بیش از گذشته و با توان مالی بالاتر به سرانجام برساند.

]]>
Mon, 01 Jan 2024 06:27:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2024/01/49 دانش بازار سرمایه
واریز مرحله نخست سود سهام عدالت از فردا آغاز می‌شود https://pasargadbroker.ir/blog/2023/12/48 مجید عشقی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سود سهام عدالت مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر، در دو مرحله به حساب دارندگان سهام عدالت واریز خواهد شد، افزود: پرداخت سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت از فردا «پنجشنبه ۲۳ آذرماه» آغاز و به مدت ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اطلاعات سهامداران سهام عدالت را دیروز «سه شنبه» به بانک‌های عامل ارسال کرده تا فرایند واریز سود هر چه سریعتر عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه مبلغ سود پرداختی در مرحله اول با توجه به میزان سبد سهام عدالت هر سهامدار متفاوت خواهد بود، گفت: دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: البته مبالغ فوق به صورت علی‌الحساب است، و باقیمانده سود سهام عدالت پس از تکمیل واریزی شرکت‌های سرمایه‌پذیر تا پایان سال به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

عشقی با قدردانی از شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را در موعد مقرر پرداخت کردند، افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار مکاتبات و مذاکرات لازم را برای دریافت کل سود سهام مشمولان سهام عدالت انجام خواهد داد، به طوری‌که امیدوارم بتوانیم تا پایان سال باقیمانده سود این گروه از سهامداران را دریافت و به حساب آنها واریز کنیم.

]]>
Wed, 13 Dec 2023 09:52:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2023/12/48 دانش بازار سرمایه
افزایش سرعت انتشار گزارش مالی ناشران https://pasargadbroker.ir/blog/2023/12/47 مجید عشقی در مراسم روز حسابدار اظهار داشت: لازمه توسعه اقتصاد، مردمی سازی آن است و این مهم بدون شفافیت مالی و اعتماد فعالان اقتصادی محقق نمی شود.

وی ادامه‌داد: در شرایط کنونی که مخاطبان و استفاده کنندگان از گزارش مالی افزایش یافته است و برای نمونه هم اکنون در بازار سرمایه ۵۰ میلیون نفر در بازار سرمایه فعالیت می کنند، نیاز به گزارش های مالی قابل اتکا افزایش یافته است و بدون گزارش شفاف نمی توان شاهد حضور فعالان بود.

انتشار ۲۳ هزار اطلاعیه شفاف سازی ناشران در ۶ ماه

عشقی اظهار داشت: هم اکنون ۸۰۰ ناشر در بازار سرمایه فعالیت می کنند که در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۲۳ هزار اطلاعیه منتشر کردند و بیش از یک‌هزار نهاد مالی در بازار سرمایه فعالیت دارند که خود مشمول دستورالعمل‌ها می‌شوند و از آنها استفاده می کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: باید در حوزه اطلاعات و گزارشگری مالی فعالیت کنیم و این گزارش ها باید به‌موقع باشند.

اهمیت ارتقای کیفیت گزارش‌های حسابرسی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: کیفیت گزارش‌های حسابرسی خوب نیست و برای رفع این مشکل به دنبال این هستیم تا هزینه حسابرسی به صورت واقعی پرداخت شود.

وی اظهار داشت: آمادگی داریم تا با همکاری جامعه حسابداری، مدلی برای اصلاح رویه دستورالعمل تدوین و ضروری است بر کیفیت گزارش‌های حسابرسی تمرکز کنیم.

وجود ۵۳ موسسه حسابرسی معتمد

عشقی بیان‌داشت: هم اکنون موسسات حسابرسی معتمد در سازمان بورس ۵۳ موسسه است که ۲۰ درصد جامعه حسابداری را شامل می شود و با توجه گسترش بازار سرمایه امیدواریم موسسات بیشتری شرایط درج شده در دستور العمل را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید حرفه حسابداری با موضوعات محیطی هماهنگ شود، ادامه‌داد: موسسات حسابرسی باید در استقرار حاکمیت شرکتی که بازار سرمایه در این حوزه مشکلاتی دارد، کمک کنند و اقدامات موثری انجام دهند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه در نظر داریم رتبه بندی حاکمیت شرکتی را عملیاتی کنیم که با کمک حسابرسان محقق می شود.

]]>
Wed, 06 Dec 2023 03:53:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2023/12/47 دانش بازار سرمایه
راه‌اندازی آزمایشی سامانه جدید نظارت بر انتشار اوراق بدهی موسوم به سامانه ناب https://pasargadbroker.ir/blog/2023/11/46 مرتضی چشان، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص راه‌اندازی آزمایشی سامانه جدید نظارت بر انتشار اوراق بدهی موسوم به سامانه "ناب" بیان کرد: یکی از اهداف مهم سازمان بورس و اوراق بهادار از سال جاری الکترونیکی کردن انتشار تمام اوراق بدهی از زمان درخواست تا زمان تکمیل و امضای قراردادهای پشتوانه انتشار اوراق توسط ارکان و ارائۀ مجوز انتشار توسط سازمان است.

وی در خصوص مهم‌ترین مزایای سامانه "ناب"، گفت: الکترونیکی شدن فرآیندهای تامین مالی و حذف مدارک کاغذی از مراحل اولیه شامل ثبت، ارسال مدارک و مستندات درخواست توسط متقاضیان تامین مالی تا مراحل پایانی شامل انعقاد و امضای الکترونیکی قراردادهای میان ارکان انتشار اوراق و واریز وجوه نقد حاصل از انتشار اوراق به حساب متقاضیان، از ویژگی‌های برجسته این سامانه است.

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه افزود: امکان مشاهده آخرین وضعیت درخواست به صورت لحظه‌ای توسط متقاضی تامین مالی، از دیگر ویژگی‌های مهم و کلیدی این سامانه است که به موجب آن شفافیت و سرعت پاسخگویی در فرآیند تامین مالی افزایش می‌یابد.

چشان در پایان گفت: با هدف رفع خطاهای احتمالی سیستم و همچنین بهبود کیفیت ارائه خدمات، در فاز نخست امکان ثبت درخواست‌های تامین مالی از طریق انتشار اوراق مرابحه به صورت آزمایشی و به صورت موازی با سامانه موجود توسط برخی از شرکت‌های مشاور عرضه فراهم شده تا پس از طی مرحله آزمایشی و تکمیل سایر فازهای سامانه، تمامی درخواست های متقاضیان انتشار اوراق از طریق این سامانه انجام خواهد،شد.

]]>
Wed, 29 Nov 2023 06:52:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2023/11/46 دانش بازار سرمایه
فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث https://pasargadbroker.ir/blog/2023/11/43 به نقل از روابط عمومی سپرده‌گذاری مرکزی، در اطلاعیه این شرکت که در خصوص جزییات فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث صادر شده، نحوه ورود به درگاه ذینفعان بازار سرمایه توسط یکی از وراث سجامی شده تشریح شده است.

بر این اساس، متقاضی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث می‌بایست پس از ورود به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به نشانیhttps://ddn.csdiran.ir در ابتدا با وارد کردن کدملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی در بخش «استعلام نوبت پرونده قهری» در درگاه یکپارچه ذینفعان، نسبت به این موضوع که آیا زمان تشکیل پرونده متوفی فرارسیده است یا خیر اطلاع حاصل کنند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است، در صورت تائید زمان تشکیل پرونده، متقاضی می‌بایست با مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری‌های منتخب نسبت به ارائه مدارک ذیل اقدام کند:

۱- تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

۲- اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)

۳- اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی برای کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)

۴-در صورتی‌که متوفی دارای وصیت‎نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.

گفتنی است؛ مشتریان گرامی شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد، جهت اقدام می توانند طبق فرآیند یر اقدام کنید:
 

]]>
Tue, 14 Nov 2023 08:55:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2023/11/43 دانش بازار سرمایه
جزئیات واریز وجه بدون محدودیت در سامانه‌های معاملاتی بورس https://pasargadbroker.ir/blog/2023/11/45 منوچهر میرزایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس در رابطه با جزئیات حذف سقف تراکنش های بانکی مشتریان شرکت‌های کارگزاری گفت: با مصوبه هیئت عامل بانک مرکزی، آستانه‌های مبلغی مقرر در دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی در خصوص تراکنش‌های مربوط به مشتریان شرکت‌های کارگزاری‌ از طریق درگاه‌های پرداخت الکترونیک حذف شد.

او با بیان‌اینکه این اقدام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و پیگیری‌های بانک مرکزی با هدف تسهیل و تسریع جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه انجام شده است، افزود: تا پیش از مصوبه هیئت عامل بانک مرکزی تمامی مشتریان از طریق درگاه‌های پرداخت الکترونیک در سامانه‌های معاملات برخط شرکت‌های کارگزاری حداکثر در هر ۲۴ ساعت می‌توانستند ۱۰۰ میلیون تومان از هر کارت به حساب‌های کارگزاری واریز کنند و چنانچه تصمیم بر واریز مبلغی بیش از رقم مذکور داشتند باید به شعبه بانک مربوطه مراجعه می‌کردند یا آنکه طی چند روز متوالی نسبت به واریز مبالغ بالاتر از عدد مذکور اقدام می‌کردند.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس تصریح کرد: اکنون با توجه به مصوبه هیئت عامل بانک مرکزی این سقف برداشته شده و اشخاص بدون محدودیت مبلغ تراکنش می‌توانند تنها از محل کارت بانکی متعلق به خود وجوه را به حساب کارگزاری‌ها واریز کنند.

میرزایی در پایان گفت: در روزهای گذشته موضوع حذف سقف به صورت آزمایشی در حال انجام بود، اما از امروز این موضوع به صورت رسمی اجرا می‌شود.

جزئیات واریز وجه بدون محدودیت در سامانه‌های معاملاتی بورس
جزئیات واریز وجه بدون محدودیت در سامانه‌های معاملاتی بورس
جزئیات واریز وجه بدون محدودیت در سامانه‌های معاملاتی بورس

]]>
Sat, 11 Nov 2023 07:18:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2023/11/45 دانش بازار سرمایه
زمان و شرایط اولین عرضه های املاک مازاد دولت در بورس کالا اعلام شد https://pasargadbroker.ir/blog/2023/11/44 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، تالار مولدسازی دارایی های دولت در بورس کالا در حالی از ۲۰ تیر سال جاری برای عرضه املاک مازاد دولتی در شفاف ترین شیوه ممکن و قابل نظارت و رصد برای همه مردم راه اندازی شده که با عرضه ۲۶ ملک در ۲۴ و ۲۷ آبان در بورس کالا، اولین معاملات انجام و چراغ عرضه املاک مازاد دولت روشن خواهد شد.

براساس این گزارش، طبق اعلام احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ۱۳۰۰ ملک در دستگاه‌های دولتی به عنوان ملک مازاد شناسایی شده است.

جزییات عرضه های املاک سازمان خصوصی سازی در بورس کالا

به این ترتیب ۲۱ واحد مسکونی و ۳ مغازه و تجاری و دو واحد اداری-انتظامی آمده عرضه در تالار املاک و مستغلات بورس کالا و از سوی سازمان خصوصی سازی شده اند.

مهلت واریز بخش نقدی معادل ۶۰ درصد ارزش معامله بوده و خریدار در مرحله اول باید ۱۰ درصد بخش نقدی را طی حداکثر ۱۰ روزکاری پس از انجام معامله به حساب بورس کالا واریز کند. در مرحله دوم هم ۹۰ درصد بخش نقدی باید طی حداکثر ۶۰ روز پس از انجام معامله به حساب سازمان خصوصی سازی واریز شود.

مبایعه‌نامه در همین مهلت ۶۰ روزه بین طرفین امضا و تا ۶۰ روز تقویمی پس از آن، سند در دفترخانه معرفی شده منتقل خواهد شد. جزییات عرضه و نحوه خرید این املاک در اطلاعیه عرضه بورس کالاآمده است.

]]>
Wed, 08 Nov 2023 06:52:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2023/11/44 دانش بازار سرمایه
اصلاح دستورالعمل نحوه معاملات اوراق بهادار در فرابورس https://pasargadbroker.ir/blog/2023/11/42 به گزارش سرپرست مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران؛ با توجه به مصوبه هشتصد و هشتاد و دومین جلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ 1402/4/27 برخی مواد مربوط به «دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معامالت اوراق بهادار در فرابورس ایران» به شرح پیوست اصلاح شد.

جزئیات این اصلاحیه در اطلاعیه زیر به تفسیر آمده است.

 

اصلاح دستورالعمل نحوه معاملات اوراق بهادار در فرابورس

 

اصلاح دستورالعمل نحوه معاملات اوراق بهادار در فرابورس

 

اصلاح دستورالعمل نحوه معاملات اوراق بهادار در فرابورس

 

]]>
Wed, 01 Nov 2023 04:33:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2023/11/42 دانش بازار سرمایه
انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با سامانه میراث https://pasargadbroker.ir/blog/2023/10/41 نقل از سمات، محمود حسنلو در همایش تشریح فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام کرد: رونمایی از سامانه تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان (سامانه میراث) دغدغه حدود ۱۵ میلیون نفر را حل و فصل می‌کند.

وی با بیان‌اینکه بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ درگذشته‌اند، اظهار داشت: امیدواریم با همکاری شرکت‌های کارگزاران بتوانیم برگ زرین دیگری را در ارائه خدمات به جامعه سهامداری رقم بزنیم.

حسنلو گفت: شرکت سپرده‌گذاری‌ مرکزی در سال‌های گذشته تجارب ارزشمندی را با صنعت کارگزاری پشت سرگذاشته که از جمله آن‌ها می‌توان به احراز هویت حضوری و غیر حضوری به صورت الکترونیکی در سامانه سجام و فروش سهام عدالت در سال ۹۹ اشاره کرد.

معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۴۴ میلیون نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند که این موضوع برای شرکت‌های کارگزاری یک فرصت ویژه را شکل داده است، گفت : در موضوع تقسیم قهری سهام عدالت به وراث نیز مجددا یک فرصت نهفته برای کارگزاران به وجود می‌آید و با توجه به این که بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار متوفی سهام عدالت در ایران وجود دارد، پیش‌بینی می‌کنیم که یک جامعه حدود ۱۵ میلیون نفری برای ورود به بازار سهام در انتظار صنعت کارگزاری باشند که می‌تواند یک فرصت بزرگ و مغتنم برای کارگزاران در جهت جذب مشتریان جدید باشد.

وی با اعلام اینکه اجرای طرح انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث بر اساس زمانبندی و سال فوت آنها خواهد بود، افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه مسیر تحول دیجیتال خود با رونمایی از سامانه (میراث) در روزهای آتی تقسیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث را به صورت الکترونیک انجام می‌دهد و پیش‌بینی می‌کنیم تا قبل از پایان سال جاری انتقال سهام عدالت همه متوفیان به وراث تعیین تکلیف شود.

حسنلو تصریح کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در فرایند تسهیم و انتقال هیچ گونه پیامکی از سرخط‌های شماره دار و بدون ماسک ارسال نمی‌کند و از نظر ما این پیامک‌ها بی‌اعتبار است و مردم نباید به این پیامک‌ها توجه کنند.

معاون سمات گفت : وراث سهام عدالت برای دریافت جدول زمان‌بندی و تشکیل پرونده به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای این طرح ملی به سایت اینترنتی شرکت سپرده گذاری مرکزی به نشانی www.csdiran.ir مراجعه کنند.

]]>
Mon, 30 Oct 2023 07:35:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2023/10/41 دانش بازار سرمایه
آتی‌بازان بورس کالا حتما این مطلب را بخوانند https://pasargadbroker.ir/blog/2023/10/39 فرآیند تحویل قرارداد آتی زعفران نگین

فرآیند تحویل قرارداد آتی زعفران نگین تحویل آبان ۱۴۰۲ در روز یکشنبه ۲۸ آبان و از طریق گواهی سپرده زعفران نگین انجام خواهد شد. لذا کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند براساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.

اندازه هر قرارداد آتی زعفران، ۱۰۰ گرم زعفران نگین بوده و هر گواهی سپرده کالای در کد سهامداری شامل یک گرم زعفران است.

کلیه مشتریان فروشنده موظفند حداکثر تا روز چهارشنبه ۲۴ آبان برای تبدیل زعفران به گواهی سپرده به انبارهای زرین زعفران مشرق زمین، اتحادیه تعاونی های روستایی خراسان رضوی، نوین زعفران، طلای سرخ گلشید ایرانیان، سحرخیز، بیرجند، بهرامن، تروند قاینات، وحدت جام، طلای سرخ ملل، گلیران، مدبر کشت توس، فرین زعفران پارسیس، زرپران یگانه، بدیعی، آرنیکا و نفیس مراجعه کنند. همچنین مشتریان فروشنده می توانند حداکثر تا ساعت ۱۵ آخرین روز معاملاتی یعنی ۲۸ آبان اقدام به خرید گواهی سپرده زعفران در معاملات روزانه در نمادهای مذکور کنند.

مبنای محاسبه قیمت نقدی زعفران در محاسبات جرایم نکول قراردادهای آتی زعفران نگین، میانگین وزنی قیمت های پایانی معاملات گواهی سپرده زعفران در آخرین روز معاملاتی قراردادهای آتی خواهد بود.

فرآیند تحویل قرارداد آتی نقره

فرآیند تحویل قرارداد آتی زعفران نگین تحویل آبان ۱۴۰۲ در روز سه شنبه ۲۳ آبان انجام خواهد شد. لذا کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند براساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.

اندازه هر قرارداد آتی نقره، ۱۰۰ گرم نقره بوده و نقره به صورت ساچمه گرانول و با درجه خلوص حداقل ۹۹۹ است.

صرفا آن دسته از دارندگان موقعیت فروش امکان ورود به فرآیند تحویل قرارداد آتی نقره را دارند که مطابق قانون و مقررات مالیاتی کشور در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده و دارای گواهی مربوطه باشند. از اینرو کارگزار فروشنده موظف است حداکثر تا سه روز کاری قبل از آخرین روز معاملاتی یعنی ۲۰ آبان لیست مشتریان فروشنده دارای گواهینامه ثبت نام نظام مالیات بر ارزش افزوده را به همراه مدارک به بورس ارسال کند.

مشتریان فروشنده همچنین موظفند دو روز کاری قبل از سرررسید یعنی ۲۱ آبان از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر و براساس تعیین وقت قبلی اقدام به تحویل نقره به باجه معرفی شده کنند.

فرآیند تحویل قرارداد اختیار معامله سکه

فرآیند تحویل قرارداد اختیار معامله سکه تحویل آبان ۱۴۰۲ در روز یکشنبه ۲۱ آبان انجام خواهد شد.

تحویل از طریق گواهی سپرده سکه طلا با نمادهای سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه ملت، سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه رفاه سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه صادرات، سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه سامان و سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه آینده امکان پذیر است.

همچنین درخواست های اعمال ارائه شده خریداران وایفای تعهدات فروشندگان در نمادهای در زیان وارد فرآیند تحویل نخواهند شد.

مرجع قیمت نقدی سکه طلا در آخرین روز معاملاتی جهت تسویه نقدی و محاسبه جرائم نکول، میانگین موزون قیمت پایانی معاملات گواهی سپرده نمادهای مربوطه در آخرین روز معاملاتی قرادهای اختیار معامله است.

فرآیند تحویل قرارداد آتی شمش طلا

فرآیند تحویل قرارداد آتی زعفران نگین تحویل آبان ۱۴۰۲ در روز سه شنبه ۳۰ آبان و از طریق گواهی سپرده شمش طلا انجام خواهد شد. لذا کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند براساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.

اندازه هر قرارداد آتی شمش طلا، یک گرم شمش طلای خام بوده و هر گواهی سپرده کالای در کد سهامداری شامل یک دهم گرم شمش طلا است.

فرآیند اعمال قرارداد اختیار آتی زعفران نگین

فرآیند تحویل قرارداد اختیار آتی زعفران نگین (اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی زعفران نگین) سررسید آبان ۱۴۰۲ در روز شنبه ۲۰ آبان و از طریق گواهی سپرده زعفران نگین انجام خواهد شد.

البته درخواست های اعمال ارائه شده خریداران در نمادهای در زیان پذیرفته نخواهند شد و مهلت ارائه درخواست اعمال تا ساعت ۱۷:۱۵ روز شنبه ۲۰ آبان است.

]]>
Wed, 25 Oct 2023 07:02:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2023/10/39 دانش بازار سرمایه
آخرین تصمیمات عرضه سیمان در بورس کالا https://pasargadbroker.ir/blog/2023/10/38 وی در ادامه، افزود: در راستای رفع ایرادات نحوه عرضه نهاده‌های ساختمانی در بورس کالا مقرر شده کمیته مشترکی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و سازمان بورس تشکیل و موارد ایراد در قالب بورس کالا برطرف شود.

]]>
Sun, 22 Oct 2023 09:45:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2023/10/38 دانش بازار سرمایه
استقبال فعالان بازار از قرارداد اختیار معامله شمش طلا https://pasargadbroker.ir/blog/2023/10/37 به نقل از کالاخبر، با وجود اینکه تنها یک هفته از آغاز معاملات اختیار معامله شمش طلا در بورس کالای ایران می گذرد اما استقبال سرمایه گذاران از این ابزار جدید بی نظیر بوده است به طوریکه از ۱۸ تا ۲۴ مهرماه در آماری قابل توجه ۵ هزار و ۵۶۸ قرارداد منعقد شد و تا پایان معاملات روز گذشته ۲۹۸۷ موقعیت تعهدی باز در این بازار وجود داشت. برای اولین بار در بازار مشتقه بورس کالا امکان استفاده از استراتژی ترکیبی کاورد کال (موقعیت باز فروش اختیار معامله خرید پوشش داده شده با خرید دارایی پایه) در بازار آپشن بدون تامین وجه تضمین فراهم شد تا فعالان بازار بتوانند در لحظه و به محض ارسال درخواست امکان استفاده از دارایی پایه به عنوان وجه تضمین موقعیت فروش اختیار خرید شمش طلا را داشته باشند.

با ایجاد این امکان برای سرمایه گذاران و فعالان بازار به ویژه فعالان حوزه طلا، شاهد استقبال آنان از معاملات قرارداد اختیار معامله شمش طلا بودیم.

گفتنی است، این استراتژی فقط در قرارداد اختیار معامله خرید (Call Options) مبتنی بر دارایی گواهی سپرده سکه طلا، واحدهای صندوق طلای کهربا و گواهی سپرده شمش طلا قابل استفاده خواهد بود و به منظور استفاده از این امکان، دارایی پایه حتما باید مسدود شود و مسدودسازی دارایی پایه شامل جلوگیری از تغییر کارگزار ناظر و جلوگیری از فروش دارایی به هر نحوی است و فرآیند اجرایی برای مسدودسازی دارایی های نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی (صندوق کهربا و سکه طلا) و دارایی های نزد اتاق پایاپای بورس کالای ایران (گواهی سپرده شمش طلا) متفاوت است.

لازم به ذکر است، با راه اندازی قرارداد اختیار معامله شمش طلا، زنجیره ابزارهای مالی بر روی شمش طلا تکمیل شده و سبد این دارایی در بورس کالا تکمیل شده است.

]]>
Wed, 18 Oct 2023 04:41:00 +0000 https://pasargadbroker.ir/blog/2023/10/37 دانش بازار سرمایه